Moni lap­pi­lai­nen opet­ta­ja kokee ole­van­sa lähes tai täysin yli­kuor­mit­tu­nut – etä­ope­tuk­sen käy­tän­nöt vaih­te­le­vat paljon jopa kou­lu­jen sisällä

Opettajilla on huoli siitä, saavutetaanko jokaisen oppilaan kohdalla opetuksen tavoitteet. Rovaniemeläisopettajan mukaan etäopetuksen onnistuminen vaatii oman oppilaan tuntemisen.

Oppilaan tunteminen on etäopetuksessa opettaja Laura Näpänkankaan mukaan tärkeää. Kaikki lapset eivät opi asioita tismalleen samalla tavalla, joten opettajan on tiedettävä, miten kukin lapsi asian parhaiten oppii.
Oppilaan tunteminen on etäopetuksessa opettaja Laura Näpänkankaan mukaan tärkeää. Kaikki lapset eivät opi asioita tismalleen samalla tavalla, joten opettajan on tiedettävä, miten kukin lapsi asian parhaiten oppii.
Kuva: Anssi Jokiranta

Opettaja Laura Näpänkangas istuu keittiössään Rovaniemellä. Menossa on yläkoululaisten englannintunti. Siirtyminen etäopetukseen on sujunut Näpänkankaan mukaan melko luontevasti, sillä sitä ehdittiin harjoitella omien kuudesluokkalaisten kanssa ennen koulujen sulkemista.

– Ennakoimme, että sulkeminen on tulossa. Nyt toteutamme luokkani kanssa tuttua päivärytmiä virtuaalisesti, sanoo Näpänkangas.