Kolumni: Ro­va­nie­men kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pitää estää ve­ro­va­ro­jen kaap­paus lait­ta­mal­la kylien säätiö ruotuun

Sää: Lapissa vii­kos­ta on tulossa märkä ja ma­ta­la­pai­nei­nen – "Paras mah­dol­li­suus lumi- ja rän­tä­sa­tee­seen on Kä­si­var­res­sa"

Pääkirjoitus: Ou­to­kum­mun bio­kok­si- ja -me­taa­ni­lai­tos tarjoaa in­ves­toin­ti­mah­dol­li­suuk­sia muil­le­kin yri­tyk­sil­le – te­räs­yh­tiö on saa­vut­ta­mas­sa pääs­tö­ta­voit­teen­sa

Mat­kus­ta­ja­mää­rät ro­mah­ti­vat Hel­sin­ki-Van­taal­la: "Ti­lan­ne on erit­täin huo­les­tut­ta­va"

Myös maakuntakenttien lennot ovat tyrehtyneet Helsinki-Vantaan hiljentymisen myötä, kertoo lentokenttäyhtiö Finavia.

Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Kuva: Timo Marttila

Matkustajamäärien voimakas väheneminen on jatkunut edelleen koronakriisin aikana, käy ilmi lentokenttäyhtiö Finavian lokakuun tilastoista.

Yhtiön mukaan lokakuussa matkustajia oli 91 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Lentojen määrä laski 77 prosenttia ja rahdin määrä 51 prosenttia.

– Tilanne on erittäin huolestuttava Helsinki-Vantaan osalta, joka elää kansainvälisestä vaihtoliikenteestä ja jonka kautta myös maakuntalentoasemat menestyvät. Vaihtomatkustajien määrä laski 95 prosenttia viime vuoteen verrattuna, sanoo lentoasemayhtiö Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki tiedotteessa.

Myös maakuntakenttien lennot ovat tyrehtyneet Helsinki-Vantaan hiljentymisen myötä.

Vuonna 2019 Helsinki-Vantaan vajaasta 22 miljoonasta matkustajasta puolet oli ulkomaalaisia, puolet suomalaisia. Kansainvälisten vaihtomatkustajien osuus oli merkittävä.

Kaikkiaan Finavian lentoasemien kautta kulki viime vuonna 26 miljoonaa matkustajaa, kun tänä vuonna kokonaismatkustajamäärän ennustetaan jäävän noin neljäsosaan siitä. Finavia on jatkanut edelleen Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa.

– Koronakriisin aiheuttamista taloudellisista vaikeuksista huolimatta päätimme jatkaa investointiohjelmaamme, koska haluamme olla valmiina viruksen hellittäessä ja maailman avautuessa. Kun pystymme viemään Helsinki-Vantaan kehitysohjelman loppuun, meillä voi olla etulyöntiasema muihin kilpailijoihimme nähden, Mäki sanoo.