Junaliikenne: Poh­joi­sen kau­ko­ju­nat rajusti myö­häs­sä – ra­ta­työt saatu val­miik­si, junat myö­häs­sä 11–14 tuntia

Lapin Kansan live: Kem­pe­leen Kiri Na­pa-Pe­sik­sen vie­raa­na poikien Su­per­pe­sik­ses­sä – katso kello 17 alkava ottelu suorana tästä

Talousnäkymät: Ku­lut­ta­jien luot­ta­mus ke­sä­kuus­sa mit­taus­his­to­rian hei­koin­ta

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Mat­kai­lu kaipaa kes­ki­tet­tyä suun­nit­te­lua

Ylläksen matkailuteollisuus on keskittänyt voimavaransa kaivoksen vastustamiseen, vaikka kaikki teho olisi tarvittu matkailun suunnitteluun ja infran kehittämiseen. Ylläkselle investoidaan erityisesti mökkihankkeisiin, kiitos koronan, luonnon ja matalan korkotason. Suurin ongelma on kokonaissuunnittelun puute. Siinä on Lapissa pistetty pää tukevasti pensaaseen. Ei haluta ottaa vastuuta, koska siitä ei saa nopeasti kiitosta.

Alueen tiestöt eivät vastaa enää niitä käyttävien tarpeisiin. Viimeinen suuri liikenneinvestointi tehtiin 90-luvun alussa. Sen jälkeen Ylläksen vuodepaikkamäärä on nelinkertaistunut ja liikenne jopa kymmenkertaistunut.