Onnettomuudet: Mal­mi­ju­na suistui jälleen rai­teil­taan

Kuvagalleria: Pidetyn kiek­ko­ero­tuo­ma­rin ura päättyi Ro­va­nie­mel­lä

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Ma­te­ma­tiik­ka ta­kai­sin kouluun

Kirjoittaja toivoo Ylen ohjelmistoon enemmän matematiikkaohjelmia.
Kirjoittaja toivoo Ylen ohjelmistoon enemmän matematiikkaohjelmia.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Matematiikkaministeriä ei tullut vieläkään, mutta positiivista ja toivoa herättävää ministerinimityksissä on se, että opetusministeriksi valitulla matematiikka-asenteet ovat kohdallaan. Anna-Maja Henriksson (r.) on kirjoittanut pitkästä matematiikasta laudaturin ja siihen aikaan matematiikan opetus koulussa oli luultavasti vielä matematiikkaa eikä digihypetystä.

Ministerin kokemuksilla on ollut valtava merkitys sille, minkälaiset asiantuntijat saavat ohjailla hänen puheitaan. 2011–2015 opetusministeri Krista Kiuru (sd.) ei ollut kirjoittanut edes lyhyttä matematiikkaa. Viestintäministerinä hän junttasi läpi Yle-lain, joten hän oli sopiva henkilö junttaamaan kouluun digiä ja erityisesti pelillistämistä.

Varoituksia ei kuunneltu, kun asiantuntijoiksi löytyi kasvatuspsykologeja, jotka eivät olleet viihtyneet matematiikan tunneilla. Kiurun 10-vuotias kummipoika oli innoissaan pelaamisesta. Sitä ilosanomaa kierrettiin kertomassa maakunnissa.

Yle ja muukin media olivat täysillä mukana ”korjaamassa” peruskoulua sekaisin. Jostain syystä tietyt piirit ovat hiljaa nykyään.

Toivomme, että uuden opetusministerin puheissa kampanja ”Oppi takaisin kouluun” saa näkyvyyttä mediassa. Urheilukilpailuista ja musiikkifestareista näkyy uutisia päivittäin, mutta Rauman tapahtumasta ”Takaisin Pisan huipulle” (15.6.) en havainnut merkkiä edes verovaroilla kustannetun Ylen kanavilla. Onneksi tallenne tilaisuudesta on katsottavissa.

Alfa tv:tä tulee ikävä. Rautarouva Kiurun puheet uudistetusta koulusta ovat kadonneet netistä, mutta Alfan ohjelma ”Oppi takaisin kouluun” ja muutakin katsomisen arvoista löytyy vielä. Jospa pääsemme kuulemaan tuoreen opetusministerin mielipiteitä Suomi Areenassa (27.–30.6.), jossa tiettävästi matematiikka on näyttävästi esillä.

Tervetuloa Facebookin tyhmään ”Rakastan matematiikkaa”. Tiedotamme siellä matematiikkatapahtumista, mutta ennen kaikkea opiskelemme matematiikkaa. Ryhmässä autetaan eikä kiusata. Ikivanhat ylioppilas- ja muut tehtävät ovat kiehtovia ja aivoja rassaavia. Useimmat ovat ratkaistavissa peruskoulun tiedoilla.

Tässä on yksi esimerkki, ylioppilastehtävä vuodelta 1883. A oli velkaa B:lle 113 mk. Suorittaessaan oli A:lla ainoastaan 5 markan ja B:llä 12 markan seteleitä. Maksu tapahtui siten, että he vaihettivat setelit keskenänsä. Paljonko rahaa oli kummallakin, kun heillä yhteensä oli 257 mk?

Hauskanpito ilman matematiikkaa on teeskentelyä. Ylelläkin se pitäisi ymmärtää ja tarjota matematiikkaohjelmaa.