Mielipide

Lukijalta: Poukkoileva päätöksenteko tulee kalliiksi

Ruokasenkadun silta rakennettaisiin Nelostien yli vanhan rautatieaseman eteläpuolelta. Nykyinen kevyen liikenteen silta asemarakennuksen pohjoispuolella purettaisiin.
Ruokasenkadun silta rakennettaisiin Nelostien yli vanhan rautatieaseman eteläpuolelta. Nykyinen kevyen liikenteen silta asemarakennuksen pohjoispuolella purettaisiin.
Kuva: Anssi Jokiranta

Rovaniemi on kehittynyt Kemijoen ja Ounasjoen kohtauspaikalle. Kaupungin keskustan taas halkaisee Nelostien monttu. Eteläpuolella kaupungin läpi kulkee rautatie Kemijärvelle.

Nämä ovat ne reunaehdot, joilla kaupunkikeskustaa pitäisi tiivistää ja liikennettä sujuvoittaa. Näinhän me luottamushenkilöt olemme tavoitteeksi asettaneet.

Kun kaupunkilainen piipahtaa mutkan Napapiirillä, niin pelkästään Ounasjoen suiston ylittämisessä joutuu käyttämään kuutta eri siltaa. Olemme leimallisesti siltojen kaupunki. Rovaniemellä ei yksinkertaisesti pääse mihinkään ilman siltojen ylittämistä tai alikulkua.

Korkalovaaran vanhat kevyenliikenteen väylät johtavat sillalle, jota kohta ei ole. Lapinkävijän liikenneympyrässä on liittymä sillalle, jota vielä ei ole. Näin me luottamushenkilöt olemme päättäneet säästää.

Ruokasenkadun sillan siirtämistä perusteltiin säästötarpeella. Sen hintalappu on 2,2 miljoonaa, ja se olisi mahdollistanut 3 miljoonan tulot pelkästään Railon kerrostalojen rakentamisella. Kahden miljoonan investointi ei ole Rovaniemen kokoisessa kaupungissa iso, niin kuin väitettiin isojen investointien siirtotarpeella.

Lapinkävijäntien peruskorjaus maksoi kokonaisuudessaan 1,93 miljoonaa ja Jäämerentien peruskorjaus 1,67 miljoonaa. Lapinkävijäntiellä on se kuuluisa liikenneympyrä. Jäämerentien kylpylähotellista lopullista rakentamispäätöstä ei ole edes olemassa.

Epäjohdonmukainen ja poukkoileva päätöksentekomme tulee kalliiksi veronmaksajille. Tässä päätös tehtiin politiikka edellä, ei kaupunkikeskustan kehittämisen ehdoilla.


"Kahden miljoonan investointi ei ole Rovaniemen kokoisessa kaupungissa iso, niin kuin väitettiin isojen investointien siirtotarpeella."

Päätös siirrosta on nyt kuitenkin tehty, ja se on otettava huomioon tulevissa päätöksissä.  Tämän hankkeen siirtäminen kokonaan suunnittelukauden ulkopuolelle ei saa kuitenkaan merkitä sitä, että kaikki keskustan liikennejärjestelmän  ja katujen kehittäminen pysäytetään myös ”määrättömäksi ajaksi”.

Paikallisliikenteen matkustajamäärä on kasvanut 8 prosenttia viime vuodesta, ja kohta menee miljoonan matkustajan raja rikki. Tämä antaa hyvän pohjan kehittää ja parantaa joukkoliikenteen sujuvuutta ja tarjontaa jatkossakin.  Paikallisliikenteen ottaminen kaupungin omalle järjestämisvastuulle ei siten ollutkaan ”kaupungin historian huonoin päätös”, kuten muuan jarrumies väitti.

Myös kävelyn ja pyöräilyn edistämisen saralla on mahdollista toteuttaa parannuksia, joita itse olemme linjanneet ”Omin voimin liikkeelle”-pyöräilyn ja kävelyn kehittämisohjelmassa.

Kirjoittaja on Rovaniemen kaupunginvaltuutettu (vas.)