Lukijalta
Mielipide
Tilaajille

Lukijalta: Oppimista läpi elämän

Kirjoittaja uskoo, että opintojen kiirehtiminen muun elämisen kustannuksella lisää nuorten syrjäytymistä.
Kirjoittaja uskoo, että opintojen kiirehtiminen muun elämisen kustannuksella lisää nuorten syrjäytymistä.
Kuva: Veli-Jukka Mustajärvi

Kun arvioin esikoululaisten koulukypsyyttä, huomioin muistitoimintojen sekä sanallisten ja matemaattisten valmiuksien ohella sosiaalisen pärjäävyyden. Sen pitäisi olla Lastenlinnan suositusten mukaan kolmannes kokonaisuutta arvioitaessa. Silloin huomioidaan kaveritaidot, kyky odottaa vuoroaan, keskittymisen ja tarkkaavuuden haasteet. Lopulta vanhemmat päättävät, meneekö lapsi varhennettuna vai viiveellä kouluun. Suomalaisessa koulussa on parasta aloitusiän joustavuus. Koulu on kaikkien oikeus. Koulun ja asiantuntijoiden velvollisuus on tehdä koulutie sellaiseksi, että sitä on mukavaa matkata.

Toisella asteella taitoja ja tietoja punnitaan uudella tavalla. Pitkä matematiikka on nostettu erikoisasemaan jatko-opintoihin haettaessa. Nuoruusvuodet ovat yhä kaverisuhteita, harrastuksia, elämän pohdintaa, tulevaisuuden suunnittelua ja kuulumista erilaisiin ryhmiin. Parhaimmillaan nuori voi olla ylpeä koulustaan, näin kasvaa itsetunto. Se ennustaa paremmin hyvää ja tervettä elämää kuin korkeat arvosanat. Nuori kokee myös rakastumisia, pohtii seksuaalisuuttaan ja koettelee sallittuja rajoja. Huoli tulee nuorista, jotka eivät jaksa viedä koulua loppuun tai joilla on vaikea valita suuntaa.