Äänestys: Mikä on Sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma – äänestä ja osal­lis­tu ar­von­taan

Pääkirjoitus

Lo­ka­kuun suo­si­tuin ylei­sö­ta­pah­tu­ma?

-
Kuva: Jussi Leinonen
Toimituksesta

Viime viikonloppuna Meri-Lapissa järjestettiin monenmoista tapahtumaa. Oli esimerkiksi Kemin taiteiden yötä, jossa vieraili tuhansia kävijöitä. Oli pitkät jonot yökerhoihin. Oli Vilkkumaan Maijaa ja Viskarin Arttua laulamassa keikalla ja huhujen mukaan myös torniolaisessa karaokebaarissa.

En ole kuitenkaan ainut merilappilainen, jonka suuri huvitus oli viikonloppuna seurata, kuinka muut tekevät töitä.

Metsä-Fibren Pajusaareen rakennettavan biotuotetehtaan isoja komponentteja nimittäin kuljetettiin Kemin sisäsatamasta Pajusaareen (juttua sivuilla 18–19) ja homman katselu oli aivan mahtavan viihdyttävää. En oikein tiedä edes, että miksi.

Kikka-proomu saapui perjantaina Ajoksesta Kemin sisäsatamaan kannellaan kolme omakotitalon kokoista kiinalaista pömpeliä. Proomun rantautuminen sisäsatamaan oli meille kaupunkilaisille lounasajan ohjelmanumero numero yksi.

Etukäteen oli ilmoitettu, että kuljetus sisäsatamasta Pajusaareen lähtee liikkeelle noin kello 18. Meitä oli aika monta seuraamassa tilannetta jo hyvissä ajoin.

Haastattelemani kuljetuksista vastaavan yrityksen johtaja Sauli Lomakka ei yllättynyt siitä, että siirtoprojektin seuraaminen kiinnostaa niin montaa meistä. Onhan täysin poikkeuksellista nähdä, kuinka jättimäiset osat saadaan kuljetettua rakennusten välistä ja tiukoista risteyksistä.

Näissä isoissa kuljetuksissa on myös tietynlaista vaaran tuntua: mitä jos komponentti putoaa lavetin kyydistä, kaatuu ja lähtee vierimään. Minne kannattaa juosta, mietin.

Kuljetus eteni  hitaasti ja niin se oli Lomakan mukaan tarkoituskin. Hitaasti, varovaisesti, harkiten. Kiireellä on turha pilata mitään ja aiheuttaa ylimääräisiä riskejä.

Kuten pikkukaupungin meininkiin kuuluu, oli yleisössä paljon ”asiantuntijoita” mukana. Kuulin perjantain aikana monta arviota työnteosta ja siitä kuinka työ ehdottomasti kannattaisi toteuttaa. Lomakka myönsi haastattelussa, että tavisten neuvoja satelee – pyytämättä – monesta suunnasta myös erikoiskuljetusalan pitkän linjan ammattilaiselle.

Kuljetukset jatkuvat tällä viikolla, näillä näkymin keskiviikkona. En tiedä jaksavatko kaupunkilaiset vielä innostua erikoiskuljetusten toljottamisesta, mutta jos jaksavat, niin pitäisikö ottaa kaikki irti häppeningisä. Itse ehdin kaipailla muun muassa kahvinmyyjää, glogikioskia, makkarakojua ja letunpaistopistettä sisäsatamaan. Enkä ollut ainoa.

Kuten pikkukaupungin meininkiin kuuluu, oli yleisössä paljon ”asiantuntijoita” mukana.