Hiihto: MM-kul­taa tuli! Niko Anttola hal­lit­si vapaan kisaa läh­dös­tä maaliin

Pääkirjoitus: Seu­raa­van pää­mi­nis­te­rin puo­lue­kan­ta on vielä ar­voi­tus – ­var­maa on, että hal­li­tus­neu­vot­te­luis­ta tulee en­nä­tys­vai­keat

Uutisten viikko: Näin koulut saavat Lapin Kansan di­gi­tun­nuk­set käyt­töön­sä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nys­ten hin­ta­lap­pu

Julkista keskustelua on hallinnut tieliikenteen polttoaineiden kustannusten nousu. Ammattiliikennettä ja yritysten kilpailukykyä voidaan tukea ottamalla käyttöön ammattidiesel. Toisena keinona, joka on toteutettavissa nopealla aikataululla, on vinjetin eli käyttäjämaksun käyttöönotto. Samalla tavalla kuin suomalaiset yrittäjät maksavat liikkumisesta muiden EU-maiden tieverkolla, Suomessakin voidaan ottaa järjestelmä käyttöön ja palauttaa maksu suomalaisille yrittäjille.

Iso kysymys edelleen on, miten liikenteen päästöjä vähennetään niin, että ihmiset voivat liikkua ja tavaraliikenne ei joudu kärsimään huomattavasti verrokkimaita enemmän.

EU:n ilmastopaketti etenee Brysselissä ja on todennäköistä, että tieliikenteelle ja rakennusten lämmitykselle tulee oma päästökauppajärjestelmänsä komission ehdotuksen mukaisesti. Tätä ajatusta ovat asettuneet tukemaan sekä EU-jäsenmaiden neuvosto sekä Euroopan parlamentti.

Samaan aikaan Suomessa on viety eteenpäin kotimaista päästökauppajärjestelmää tieliikenteelle.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.