Johtaminen: Pyykkö vai Ran­ta­pel­ko­nen – So­dan­ky­län kun­nan­joh­ta­ja va­li­taan illalla

Kolumni: Sai­raa­lan­nie­mi alkaa näyttää hyvältä – iloit­sen, jos nyt tyh­jil­lään ole­val­le alueel­le saadaan ihmisiä ja elämää

Mainos: Lapin Kansa Digin ke­sä­tar­jous: 17,90 € 3kk, vain tänään.

Tilaajille

La­taus­hyb­ri­dien parempi luokka – Mer­ce­des-Ben­zin C-sar­jan ker­ta­la­taus riittää jopa sadalle ajo­ki­lo­met­ril­le ja muuttaa mallin ”puo­li­säh­köau­tok­si”

Noin 580 kilometrin koeajolenkistä sähköllä ajettiin melkein puolet koko pituudesta ja yli 60 prosenttia vajaan kymmenen tunnin ajoajasta. Yllätys oli, että sähkövoima kantoi pitkälle moottoritiellä.

Keskikokoluokan C-sarjan on eniten myyty Mercedes-Benz-malli. Plug-in-lataushybridin lisäksi saatavana on kaksi diesel- ja kolme bensiinivaihtoehtoa. Niissä kaikissa on 48 voltin kevythybridijärjestelmä.
Keskikokoluokan C-sarjan on eniten myyty Mercedes-Benz-malli. Plug-in-lataushybridin lisäksi saatavana on kaksi diesel- ja kolme bensiinivaihtoehtoa. Niissä kaikissa on 48 voltin kevythybridijärjestelmä.
Kuva: Kari Pitkänen

Tällainen akku ja energianhallinta kuin olisi kaikissa lataushybridiautoissa! Johan rupeaisi sähköinen liikkuminen kiinnostamaan niitäkin, jotka nyrpistävät vielä nenäänsä täyssähköautoille.

Mercedes-Benzin C-sarjan plug-in-mallin akun koko on 25,4 kilowattituntia. Tämän kokoisia akkuja löytyi aikaisemmista pienimmistä kokosähköautoista. Nyt sellainen sekä sähkömoottori on sovitettu hybridiautoon bensiinimoottorin rinnalle.