Lapin aluevaltuusto keskusteli maanantaina tunteja siitä, tulisiko synnytystoiminnan keskittäminen kirjata tavoitteeksi hyvinvointialueen sopeuttamisohjelmaan. Kirjaus jäi ohjelmaan tiukan äänestyksen jälkeen.
Kuva: Pekka Aho / Arkisto
Lapin aluevaltuusto päätti säilyttää synnytysten keskittämiseen liittyvät kirjaukset Lapin hyvinvointialueen (Lapha) sopeuttamisohjelmassa. Päätös syntyi äänestyksen tuloksena lukemin 31-28.
Synnytysten keskittämiseen tähtäävät kirjaukset tarkoittavat käytännössä mahdollisuutta lopettaa synnytystoiminta Länsi-Pohjan keskussairaalasta Kemistä vuoden 2025 aikana.