Lapin elin­voi­ma­kes­kuk­sen yt-neu­vot­te­lut päät­tyi­vät – kuusi hen­ki­löä ir­ti­sa­no­taan

Elinvoimakeskukset ovat korvanneet ely-keskukset.
Elinvoimakeskukset ovat korvanneet ely-keskukset.
Kuva: Mikko Stig

Lapin elinvoimakeskuksen yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvotteluiden perusteella työnantaja arvioi joutuvansa irtisanomaan kuusi henkilöä.

Yt-neuvottelut aloitettiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä toukokuun alussa. Neuvotteluesityksen mukaan yt-neuvottelut olisivat voineet johtaa enimmillään 19 henkilön irtisanomiseen. Neuvotteluiden myötä irtisanomisten määrää saatiin vähennettyä.

Neuvotteluvelvoite katsottiin täytetyksi, mutta neuvottelut päättyivät erimielisinä. Työnantajan selvitys on annettu henkilöstöjärjestöjen JUKO ry:n, Pro ry:n ja JHL ry:n edustajille.

Lapin elinvoimakeskuksen tuli sopeuttaa toimintaansa vastaamaan sen käytettävissä olevaa määrärahaa. Se edellytti muutoksia myös tehtäviin, toimintoihin, organisaatioon ja resurssien uudelleen järjestelyyn.

Yt-neuvottelut toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa käytiin kaikkien elinvoimakeskusten ja Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) valtakunnalliset yt-neuvottelut. Toisessa vaiheessa on käytiin virastokohtaiset yt-neuvottelut Lapin elinvoimakeskuksessa.

Mainos
Lapin Kansan pelit

Pelaa Lapin Kansan digitaalisia pelejä

Aivojumppaa tai rentoa ajanvietettä – tutustu peleihin ja löydä suosikkisi

Aloita pelaaminen
Ilmoita asiavirheestä