Kolumni

"Kun muoti on le­vin­nyt, se on jo ohi" – muodin his­to­ria ulottuu esi­his­to­riaan

Kolumni

Otsikon lainauksen on sanonut Georg Simmel.

Minua kiinnostaa pukeutumisen ja muodin historian seuraaminen arkivaatetuksesta muotiateljeeluomuksiin. Joidenkin mielestä muoti on omituista höpötystä, ja ultrapikamuodistakin on tullut ongelma. Niinpä, mutta ilman vaatteita emme voisi oloissamme elää.

Harva tietää että tatuoinnit, väriaineet ja muu ns. kosmetiikka kasvoissa ja vartalolla olivat jo esihistoriallisen ajan ihmisten, noin 800 000 vuotta sitten eläneiden, keino suojata vartaloa ja merkata oma heimonsa.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut