Tähtijuttu: Kak­sois­mur­ha toi kyy­ne­leet lau­ta­mie­hen silmiin – min­kä­lais­ta on maal­lik­ko­tuo­ma­ri­na toi­mi­mi­nen?

Rakentaminen: Pel­ko­sen­nie­men koulu val­mis­tuu rii­tai­sis­sa tun­nel­mis­sa – pääu­ra­koit­si­ja: "En kom­men­toi"

Pääkirjoitus : Pe­rus­suo­ma­lai­set ei ole luo­pu­nut EU-ero­haa­veis­taan – se on yl­lät­tä­vää ti­lan­tees­sa, missä Suomen erosta hyö­tyi­si vain hyök­käys­so­taa käyvä Venäjä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kuka maksaa pa­kot­teet?

Yle uutisoi (1.6.), kuinka EU:n öljypakotteet tulevat nostamaan polttoaineiden litrahintaa ennestään. On puhuttu jo kolmen euron litrahinnoista.

Polttoaineiden hinnat nousivat jo ennen sotaa. Syynä oli öljyn kysynnän nousu, kun koronalama alkoi taittua sekä ilmastopolitiikan keksinnöt, kuten sekoitusvelvoite. Ukrainan sodan alettua Euroopassa alettiin irtautua Venäjältä tuodusta energiasta, ja polttoaineiden hinnat pomppasivat lisää.

Nyt suunnitellaan poliittisia pakotteita eli tuontikieltoja Venäjän öljylle. Öljymarkkinoilla brent-laadun ja Venäjän urals-laadun hintaero on 30-40 dollaria barrelilta eli noin 20 senttiä litralta. Venäjän urals-öljy oli 1.6. tarkistamillani hinnoilla kalliimpaa kuin kuin tammikuussa, jolloin Venäjän talous ei ollut kaatumassa.

Pakotteilla ei siis ole saatu Venäjän taloutta luhistumaan, ja nyt yritetään järeämpiä pakotteita.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.