Ulkomaat: Boris Johnson eroaa kon­ser­va­tii­vi­puo­lueen joh­dos­ta, jatkaa pää­mi­nis­te­ri­nä syksyyn

Kulttuuri: Ro­va­nie­mi vah­vas­ti esillä Antti Tuiskun sta­dion­kei­koil­la syk­syl­lä

Kolumni: En muista, että olisin koskaan tun­te­nut tar­vet­ta suu­ko­tel­la tun­te­mat­to­man ihmisen kättä kadulla – en ku­vit­te­le, että miehet ovat ole­mas­sa vain minua varten

Ko­run­diin avat­tiin uusi ra­vin­to­la – Ra­vin­to­loit­si­ja sama kuin Ark­ti­ku­mis­sa

Ravintolan omistaja on sama kuin Arktikumin ravintolan.

-
Kuva: Alexander Kuznetsov

Melkein kymmenen vuotta toiminut kulttuuritalo Korundi on saanut oman ravintolan. Korundi Kitchen & Café avattiin viime viikolla.

Ravintolan toiminnasta vastaa Arktikum-palvelu Oy, joka on Korundin ja Arktikumin palveluista eli esimerkiksi museokaupoista ja tilavuokrauksesta vastaava yhtiö. Sen omistavat Rovaniemen kaupunki, Lapin yliopisto ja Arktikumin taustalla oleva julkisomisteinen kiinteistöyhtiö.

– Koko Korundin olemassaolon ajan saman katon alle on toivottu helposti lähestyttävää kahvila-ravintolaa, jonne on helppo pistäytyä tai josta nauttia näyttelyiden ja konserttivierailujen lomassa, Arktikum-palvelun toimitusjohtaja Hannele Koskiniemi kertoo.

Päätös Korundin kahvila-ravintolan avaamisesta tehtiin jo ennen koronaa, joten ravintolan tiimi ehti matkustaa Helsinkiin inspiroitumaan pääkaupungin kulttuuritalojen tunnelmasta sekä ideoimaan tulevaa konseptia.

– Rentous on kaiken punainen lanka. Keittiössä suosimme kotimaisia, laadukkaita raaka-aineita sekä lämpimiä, eri puolilta maailmaa tulevia mausteita, keittiöpäällikkö Eveliina Hiltunen kertoo.

Koskiniemen mukaan Korundissa on tähän asti toiminut tilausravintola, joka on ollut auki esimerkiksi konserttien ja tapahtumien aikaa. Jatkossa ravintola on auki päivittäin paitsi sunnuntaisin.

Koskiniemen mukaan ravintolatoiminnan tavoite on tuoda Korundille lisäarvoa ja houkuttelevuutta. Hänen mukaansa paikka on haastava eikä siihen luultavasti siksi ole tullut kyselyjä ulkopuolisilta ravintolayrittäjiltä.

Arktikum-palveluissa ravintolat toimivat Koskiniemen mukaan ikään kuin yhtiö yhtiössä -periaatteella. Tavoite on tuottaa talolle lisäarvoa mutta myös toimia niin, että ravintolatoiminta on itsessään kannattavaa.