Kauppakamarien kyselyn mukaan lähes 75 prosenttia yrityksistä kärsii työvoimapulasta. Miten työnantajien osaamis- ja koulutustarpeisiin voidaan vastata, jos työnantajia ei kohdata henkilökohtaisesti? Kohtaamalla saadaan työnantajakohtaista tarvetietoa.
Hallitus toisensa jälkeen on kirjannut ohjelmaan työmarkkinoiden kohtaannon parantamisen. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus aloitti 1.9. opetushallituksen erillisyksikkönä yhteistyötä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa tehden. Kohtaanto-ongelmat jatkuvat. Yritysten kasvu estyy ja hyvinvointivaltion ylläpito vaarantuu.
Yli 10 vuotta lähitulevaisuutta ennakoinut ammattibarometri on osoittanut, että kaikilla alueilla on pula esimerkiksi sairaanhoitajista. Tiedon olisi pitänyt johtaa sote-alan työnantajien haastatteluihin ja jatkotoimenpiteiden pohtimiseen yhteistyössä alueella oppilaitosten ja muiden toimijoiden kanssa. Näin ei ole tapahtunut, eikä uusi palvelukeskus sitä takaa. Kokonaisnäkemys ja osaaminen puuttuvat.
Ongelma on, että työnantajia ei systemaattisesti ja säännöllisesti sekä kattavasti kohdata henkilökohtaisella tasolla.