Perinteinen joulun kiertotalouskampanja Kinkkutemppu järjestetään tänäkin jouluna. Myös moni lappilaiskunta on mukana keräyksessä, ja rasvaa kerätään esimerkiksi Rovaniemellä, Kemissä, Kittilässä ja Muoniossa.
Joka joulu suomalaiset paistavat noin seitsemän miljoonaa kiloa kinkkua, ja paistamisesta syntyy valtava määrä rasvaa. Kinkkutempun tarkoitus on kerätä jouluruokien paistinrasvat uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi. Tempulla kerätyt rasvat eivät vahingossakaan päädy esimerkiksi tukkimaan viemäriä, vaan menevät hyötykäyttöön.