kolumni: Eikö ka­las­tus­la­ki olekaan kai­kil­le sama? Kysymys on nyt ajan­koh­tai­sem­pi kuin koskaan

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Väy­län­var­rel­la

Tilaajille

Kemin Ajoksen me­ri­väy­län sy­ven­tä­mi­nen vaatii lisää rahaa – sataman laa­jen­ta­mi­nen on sen sijaan sujunut suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti

Kemin Satama oy:n laajennushankkeen hankepäällikkö Jari Heikkilä (vas.) ja toimitusjohtaja Markku Rautio kertovat, että Ajoksen uuden laiturin perustuksien rannassa liukuvalettuja, massiivisia betonielementtejä asennetaan parhaillaan meren pohjaan.
Kemin Satama oy:n laajennushankkeen hankepäällikkö Jari Heikkilä (vas.) ja toimitusjohtaja Markku Rautio kertovat, että Ajoksen uuden laiturin perustuksien rannassa liukuvalettuja, massiivisia betonielementtejä asennetaan parhaillaan meren pohjaan.
Kuva: Jussi Saarela

Kemin Ajoksen väylän syventäminen kahteentoista metriin ei alkanut kuluvan vuoden kesällä suunnittelulla tavalla rahojen loppumisen vuoksi. Kemin Ajoksen meriväylä -hanke sai valtion rahaa 26,5 miljoonaa euroa, mutta se ei riitäkään syventämisen toteuttamiseen. Väyläviraston hankkeeseen anoman lisärahan saaminen vaatii poliittisen päätöksen.

– Kahteentoista metriin syventämisen uutta urakkakilpailutusta valmistellaan parasta aikaa. Uuteen hankintaan on mietitty mahdollisia säästöjä, riskien jakoa tilaajan ja urakoitsijan välillä sekä arvioitu lisärahatarvetta, väyläviraston projektipäällikkö Pasi Kivioja sanoo.