Kaupan alan lakonuhka olisi voitu välttää, jos työnantajia edustava Kaupan liitto olisi ollut valmis aloittamaan neuvottelut palkankorotuksista jo marraskuussa, sanoo Palvelualojen ammattiliiton (PAM) järjestöjohtaja Risto Kalliorinne.
Kaupan liitto tiedotti marraskuun alussa, että palkankorotuksista sopimisen sijaan PAM:n kanssa käynnistetään tes-neuvottelut tammikuussa. Tähän syynä oli se, että liitto ei katsonut palkkaneuvottelujen olevan mahdollisia ennen kuin vientiteollisuutta edustavat Teknologiateollisuus ja Kemianteollisuus olivat saaneet omat neuvottelunsa päätökseen.