Päivittyvä lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le Lapissa

Päivittyvä koronaseuranta: Pal­ve­lu­ta­lo Näs­män­kiep­piin vie­rai­lu­kiel­to, Kit­ti­län Koi­vu­ko­dis­sa neljä uutta tar­tun­taa

Kolumni

Jy­väs­ky­län Kan­kaas­ta mallia Ro­va­nie­mel­le – Ih­mis­läh­töi­nen kaa­voi­tus luo edel­ly­tyk­set lä­hi­pal­ve­luil­le, lä­hi­luon­nol­le ja lii­ken­ne­me­lut­to­muu­del­le

Kirjoittaja on Uuden Rovaniemen kolumnisti, joka opiskelee maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan diplomi-insinööriksi ja asuu puoliksi Rovaniemellä.
Kirjoittaja on Uuden Rovaniemen kolumnisti, joka opiskelee maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan diplomi-insinööriksi ja asuu puoliksi Rovaniemellä.
Kuva: Jussi Pohjavirta

Jyväskylään on rakentumassa uusi Kankaan asuinalue. Keskellä aluetta on aukio ja kauppa. Aivan aukion vieressä on bussipysäkki sekä pysäköintitalo, joka sulautuu naapuritalojensa kaveriksi seinätaideteokseksi naamioituna. Pysäköintitalossa on myös yhteiskäyttöautoja. Kaduilla ei sen sijaan ole autoja missään – kadut ovat kävelijöiden, sähköpotkulautojen ja pyörätelineiden.

Istuessani vain 200 metriä keskusaukiolta edessäni avautuu Tourujoen luonnonsuojelualue. Hämmästys on suuri: vaikka alueella asuu jo 1300 ihmistä, en kuule liikennemelua. Sen sijaan ihastelen linnunlaulua, pienen joen solinaa sekä sankkaa metsää. Näen myös luovuutta hehkuvan leikkipuiston.

Kankaan kaavoituksessa on paljon onnistunutta: luodaan edellytykset sekä kävelyetäisyydellä oleville lähipalveluille, tiheälle joukkoliikenteelle että meluttomalle elinympäristölle, saavutetaan kompaktiuden vuoksi huomattavat säästöt kunnallistekniikassa ja säästetään enemmän pinta-alaa virkistysalueiksi.

"Hämmästys on suuri: vaikka alueella asuu jo 1300 ihmistä, en kuule liikennemelua."

Myös Rovaniemi voisi pyrkiä samoihin tavoitteisiin laajentuessaan. Kankaan periaatteet soveltuvat yhtä lailla pientaloalueisiin. Rovaniemi kaavoitti takavuosina useita hajanaisia alueita, joiden keskiössä on suuri annos tietä, lisukkeena hieman taloja ja pusikkoa. Menetettiin paljon pinta-alaa pienen väestömäärän asuttamiseen, ja pian ihmeteltiin, kun alueelle ei noussut lähikauppoja eikä saatu laadukasta joukkoliikennettä.

Tämä paradigma olisi mahdollista kääntää. Oleellista on hahmottaa ensin aluetta halkova bussilinja ja pysäkkien paikka, sitten kaavoittaa korkeintaan 300 metrin säteelle pysäkeistä. Kunkin ympyrän sisään mahtuu yli 200 tuhannen neliön tonttia. Autoilu voidaan järjestää ulkosyöttöisesti, jolloin ympyrän sisäosa voi koostua kapeista ja vehreistä pihakaduista, joilla lapsetkin voivat leikkiä.

Esimerkiksi Kemijoen eteläpuolinen alue voitaisiin toteuttaa Paavalniemen sillalta Marjavaaran kautta etelään lähtevänä yhtenä tiiviinä nauhana, joka luo edellytykset sekä lähikaupoille, lähikouluille että 10 minuutin välein kulkevalle bussilinjalle. Samoin kantatie voitaisiin linjata Kursunki- ja Rautiojärven länsipuolelta, ja tuhansille rovaniemeläisille rakkaat Pöyliövaaran-Kursunkijärven hiihto- ja marjastusalueet säästyisivät kokonaisena.

Pyyntöni niin kaavoittajille kuin tuoreille kunnanvaltuutetuille: Käykää kesälomamatkoillanne Jyväskylän Kankaalla ja istahtakaa Tourujoen rantaan!