Translaki (2023) toi transihmisille vihdoin oikeuden vahvistaa juridisen sukupuolensa ilman lääketieteellisiä ehtoja. Se oli historiallinen korjausliike, mutta ei vielä muutos arkeen. Lain vaikutukset jäävät rajallisiksi, koska palvelujärjestelmä ja instituutiot eivät ole uudistuneet samaa tahtia.
Lain valmistelussa uskottiin, että juridinen muutos vähentäisi syrjintää, helpottaisi asiointia ja parantaisi hyvinvointia. Haastatteluihin perustuva tutkimusaineisto kertoo muusta – juridinen vahvistaminen on tärkeää, muttei yksin riitä muuttamaan rakenteita, joissa transihmiset edelleen kohtaavat esteitä.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut