Jos valtion yhtiö Rautaruukki oy olisi päättänyt aikoinaan rakentaa kaivoksen Sokliin, malmio olisi kaivettu esiin jo aikoja sitten, eikä savukoskelaisten tarvitsisi enää kantaa huolta kaivoksen rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä. Monelta riidalta olisi vältytty, ja kuntapäättäjät voisivat keskittyä etsimään muita keinoja kunnallisen jatkuvuuden varmistamiseen.
Vielä 1970-luvulla savukoskelaispäättäjät olivat yksimielisiä kaivoksen rakentamisesta, mutta sittemmin tilanne on muuttunut radikaalisti.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut