Mainos

Jokelan Hau­taus­toi­mis­to uudisti koko in­te­riöö­rin asiak­kai­den toi­vees­ta

Rovaniemellä omaisia palvelee sanojensa mittainen hautaustoimisto, jonka sisustus laitettiin vastikään uusiksi asiakkaiden aloitteesta ja sisustussuunnittelijan rohkaisemana. Nyt kaikelle ja kaikille on tilaa.

Jokelan Hautaustoimiston yrittäjille asiakastyytyväisyyskyselyjen tuottama tieto on kullanarvoista. ”Kun saimme tietää, että osa asiakkaista kokee tilat liian ahtaiksi, puutuimme asiaan heti. Toivomme, että uudistetut tilat palvelevat asiakkaitamme entistä paremmin”, yrittäjä Ville-Pekka Jokela toteaa.
Jokelan Hautaustoimiston yrittäjille asiakastyytyväisyyskyselyjen tuottama tieto on kullanarvoista. ”Kun saimme tietää, että osa asiakkaista kokee tilat liian ahtaiksi, puutuimme asiaan heti. Toivomme, että uudistetut tilat palvelevat asiakkaitamme entistä paremmin”, yrittäjä Ville-Pekka Jokela toteaa.

Missä tiloissa asiakkaat käyvät? Entä mitä missäkin tilassa tehdään? Miten paljon tilaa mikäkin toiminta vaatii ja mitä asiakkaat todella tarvitsevat?

Tällaisia kysymyksiä sisustussuunnittelija Tuula Ylinenpää pääsi alkuvuodesta pähkäilemään yhdessä Jokelan Hautaustoimiston yrittäjien kanssa. Rovaniemellä vuodesta 1923 ja nykyisellä paikallaan, Ruokasen- ja Korkalonkadun kulmassa vuodesta 2003 saakka toimineen hautaustoimiston tilat huonekaluineen ja sisustuselementteineen olivat näet tulleet, elleivät aivan tiensä päähän, niin ainakin risteyskohtaan.

– Olin pitkään miettinyt, että toimiston pohjaratkaisulle pitäisi tehdä jotain. Mutta koska asiakkaat olivat aina olleet tyytyväisiä, emme lähteneet aiemmin tekemään muutoksia. Olemme täällä asiakkaitamme varten ja heidän palautettaan kuunnellaan, yrittäjä Ville-Pekka Jokela pohjustaa.

Vaadittava merkki tuli lopulta Suomen Hautaustoimistojen Liiton ja Taloustutkimuksen vuosina 2017 ja 2018 toteuttaman asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten muodossa. Merkillepantavaa oli, että 88 % vastanneista ilmoitti olleensa hyvin tai täysin tyytyväisiä palveluun. Avoimissa palautteissa yksi asia kiinnitti kuitenkin huomion: asiakastilat koettiin ahtaiksi. Tieto oli kullanarvoinen.

Asiakaspalaute antoi Ville-Pekka Jokelalle ja hänen äidilleen Tarja Jokellae lopullisen kipinän muutostöiden aloittamiseksi. ”Niinpä tilasimme paikallisen sisustussuunnittelijan katsomaan, mitä täällä voisi tehdä.”
Asiakaspalaute antoi Ville-Pekka Jokelalle ja hänen äidilleen Tarja Jokellae lopullisen kipinän muutostöiden aloittamiseksi. ”Niinpä tilasimme paikallisen sisustussuunnittelijan katsomaan, mitä täällä voisi tehdä.”

– Asiakaspalaute antoi meille lopullisen kipinän muutostöiden aloittamiseksi. Niinpä tilasimme paikallisen sisustussuunnittelijan katsomaan, mitä täällä voisi tehdä. Hän oli se, jolta löytyi rohkeutta muutosten toteuttamiseksi, Jokela kiittelee ja esittelee helmikuussa uuden ilmeen saanutta interiööriä.

Rauhoittavat puitteet

Se, joka on aiemmin käynyt Jokelan Hautaustoimistossa, huomaa jo eteisessä eron entiseen. Tuntuu kuin vertailisi yötä ja päivää. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy puisiin sermeihin ja ilmassa kainosti leijuvaan puun tuoksuun. Asiakastilaa syleilevät sermit on asetettu sopivan etäisyyden päähän sisäänkäynnistä antaen tilaa useillekin samanaikaisille asiakkaille.

– Tärkeintä oli saada toimivat tilat, jotka antavat hyvät puitteet palvelulle ja joilla olisi myös rauhoittava vaikutus. Siinä missä ahtaus lisää ennemminkin ahdistusta, voi tilavuus toimia rauhoittavasti, yli 20 vuotta hautausalalla toiminut Jokela pohtii.

Rauhoittavuuden vaikutelmaa vahvistavat uudet, pehmeät matot ja miellyttävän himmeinä loistavat kattolamput. Ohuiden, niin ikään uusittujen verhojen läpi auringonvalo kuultaa sisään toimistoon ja tapaamistilaan, joista löytyvät myös skandinaavista tyyliä edustavat, aikaa ja istumista kestävät puutuolit.

”Sisustuksessa tehdyt mittavat muutokset toteutettiin ennen kaikkea asiakkaita varten. Mutta tietysti uudet tilat virkistävät myös meitä yrittäjiä. Asiakaspalvelu on nyt entistä helpompaa ja sujuvampaa”, Jokelan Hautaustoimiston yrittäjä Ville-Pekka Jokela iloitsee.
”Sisustuksessa tehdyt mittavat muutokset toteutettiin ennen kaikkea asiakkaita varten. Mutta tietysti uudet tilat virkistävät myös meitä yrittäjiä. Asiakaspalvelu on nyt entistä helpompaa ja sujuvampaa”, Jokelan Hautaustoimiston yrittäjä Ville-Pekka Jokela iloitsee.

– Emme hankkineet hetkellistä pikakalustoa, vaan ratkaisua, joka helpottaa ja sujuvoittaa varsinaista asiakaspalvelua. Osa aiemmista kalusteista oli jopa yli 20 vuotta vanhoja, joten näillä pitäisi pärjätä vuoteen 2040 asti, Jokela naurahtaa.

Kaikelle paikkansa

Myös kiireen tuntu mainittiin asiakaspalautteissa. Siihen on puututtu niin sähköisen ajanvarausjärjestelmän hyödyntämisen kuin sisustuksen keinoin. Avarassa odotustilassa jalkojaan voi nyt lepuuttaa uudella sohvalla tai nojatuolissa samalla kun toinen asiakas kirjoittaa adressia omassa rauhassaan ikkunan eteen asetetun vanhan pöydän äärellä. Kaikille ja kaikelle on nyt paikkansa. Kirjaimellisesti.

– Muutosten myötä tehtiin erilliset paikat myös arkuille, hautakiville ja uurnille. Nyt kaikki on helpommin esillä ja sitä myötä palvelukin on sujuvampaa. Asiakkaille se on osoitus siitä, että olemme sanojemme mittainen hautaustoimisto, Jokela ynnää.