Jälkipuinti: Ranua ei saanut pandoja mat­kai­lun ve­to­nau­loik­si, mikä oli lopulta onni

Kolumni: Ruot­sa­lais­nei­ti auttoi ym­mär­tä­mään pa­rem­min ko­ti­kau­pun­kia­ni Ro­va­nie­meä

Uutisten viikko: Näin koulut saavat Lapin Kansan di­gi­tun­nuk­set käyt­töön­sä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Jää­me­ren radasta va­pau­tu­vat lob­baus­voi­mat on kes­ki­tet­tä­vä rea­lis­ti­sem­piin kis­ko­hank­kei­siin

Radalla on ollut tähän asti sekä liiton valtuuston että hallituksen vankka tuki.

Pääkirjoitus // 19.5.2021

Sata vuotta kestäneelle haaveilulle Jäämeren rantaan Lapin halki johtavasta rautatiestä tuli äsken äkkiloppu, kun Lapin liiton valtuusto päätti äänin 43–3 palauttaa Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040:n takaisin valmisteluun. Palautuksen syy on ratavaraus, joka halutaan pois kaavasta.

Päätös tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Lapin liitto edistä enää jatkossa Jäämeren radan rakentamista Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen. Kyseessä on merkittävä linjamuutos. Radalla on ollut tähän asti sekä liiton valtuuston että hallituksen vankka tuki, mikä on kirjattu myös Lappi-sopimukseen.

Äkillisen mielenmuutoksen takana on radan kova vastustus.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.