Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

häiriöt: Kaleva Median lehtien App­le-so­vel­lus­ten häiriö saattaa haitata käyttöä

Hiih­to­kes­kus­ten kä­vi­jä­mää­rät ovat pu­don­neet al­ku­kau­del­la viime tal­ves­ta – "Tämä talvi on ollut paljon oik­kui­le­vam­pi"

Suomalaiset löysivät laskettelurinteet pandemian aikana uudelleen, arvioi Suomen hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja.

Suomalaiset ovat löytäneet hiihtokeskukset koronavuosina. Arkistokuva Ylläkseltä.
Suomalaiset ovat löytäneet hiihtokeskukset koronavuosina. Arkistokuva Ylläkseltä.
Kuva: Jussi Leinonen

Hiihtokeskusten taloudellinen tulos on jäänyt tämän kauden alussa jälkeen edellisvuodesta, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Harri Lindfors. Tätä selittävät Lindforsin mukaan esimerkiksi keliolosuhteet.

– Tämä talvi on ollut paljon oikkuilevampi kelien osalta kuin viime vuonna. Se näkyy ihmisten käytöksessä. Ihmiset eivät välttämättä lähde keskuksiin, jos lumet ovat sulaneet kadulla, Lindfors sanoo.

Toinen syy on Lindforsin mukaan todennäköisesti heikossa taloustilanteessa. Korkea inflaatio sekä energian ja sähkön hinnannousu ovat vähentäneet ihmisten halua matkustaa ja käydä hiihtokeskuksissa.

Lindfors ei osaa sanoa vielä tässä vaiheessa tarkkaan, miten paljon jäljessä vuoden takaisesta hiihtokeskusten tulos on ollut. Suuri osa keskuksista kertoo tuloksestaan vasta kauden 2022–2023 päätteeksi talvi- ja pääsiäissesonkien jälkeen.

– Ollaan ehkä noin kymmenen prosenttia jäljessä viime vuotta, joka oli kuitenkin hiihtokeskuksille ennätyksellinen kävijämäärissä, hän arvioi.

Lipunmyynti vetää

Hiihtokeskukset myivät hissilippuja kaudella 2021–2022 yli 90 miljoonan euron edestä. Tämä oli Hiihtokeskusyhdistyksen tilastojen mukaan korkein myyntimäärä yli kymmeneen vuoteen. Samoin vuokraamomyynti oli viime kaudella ennätyslukemissa, yli 14 miljoonassa eurossa.

Vaikka hiihtokeskusten myynti ei ole nyt yltänyt edellisen kauden tasolle, on tilanne Lindforsin mukaan kuitenkin hyvä. Hiihtokeskusten kävijämäärät ovat arvioiden mukaan olleet noin kymmenen prosenttia korkeammat kuin pandemiaa edeltäneellä kaudella 2018–2019.

– Asiakasmäärissä ollaan tällä hetkellä aika lailla samalla tasolla kuin kaudella 2019–2020. Vaikka tuolle kaudelle sattui huono lumitilanne etelään ja ensimmäiset pandemiarajoitukset, oli tuo kausi pandemiaan asti erittäin hyvä esimerkiksi pohjoisen hiihtokeskuksissa, Lindfors sanoo.

Harri Lindfors toteaa, että ala on herkkä säätiloille. Arkistokuva Leviltä.
Harri Lindfors toteaa, että ala on herkkä säätiloille. Arkistokuva Leviltä.
Kuva: Pekka Aho

Merkittävin asiakasryhmä tulee nyt kotimaasta. Suomalaiset ovat löytäneet pandemian aikana laskettelun uudelleen ja palanneet rinteille. Lisäksi laji on saanut Lindforsin mukaan paljon uusia harrastajia.

– Suomalaiset ovat pääsyy, miksi hiihtokeskuksissa on ollut paljon laskettelijoita myös pandemian aikana ja tänä vuonna, Lindfors sanoo.

Toisaalta myös ulkomaalaiset turistit ovat Lindforsin mukaan löytäneet Suomen hiihtokeskukset uudestaan. Pohjoisen keskuksissa on alkanut näkyä esimerkiksi brittejä, ranskalaisia ja keskieurooppalaisia.

"Mitään akuuttia huolta ei ainakaan ole"

Kuluvan kauden lopullisia tuloksia on Lindforsin mukaan vielä liian aikaista ennustaa.

– Ala on hyvin sääherkkä. Toivotaan ja uskotaan kuitenkin siihen, että hyvä alkutalven vire jatkuisi läpi kauden.

Lindfors muistuttaa, että hiihtokeskusten omistusrakenteet, lähtökohdat ja taloustilanteet vaihtelevat paljon. Suomen Hiihtokeskusyhdistykseen kuuluu 70 keskusta, joista osa on esimerkiksi yrittäjävetoisia, kun taas joissakin on osallisena kunta tai paikallinen urheiluseura.

Lindfors luottaa joka tapauksessa alan elinvoimaisuuteen.

– Varmasti huoli alan taloudellisesta kestävyydestä on aina olemassa, mutta mitään akuuttia huolta ei ainakaan ole. Keskuksiin tehdään jatkuvasti investointeja, kuten uusia hiihtohissejä. Tuskin niitä tehtäisiin, jos tulevaisuuteen ei uskottaisi.