Vaalikone: Katso Lapin Kansan vaa­li­ko­nees­ta, kuka eh­dok­kais­ta on lä­him­pä­nä aja­tus­maail­maa­si

Kolumni: Hä­vet­tää tun­nus­taa, mutta en pysty kat­so­maan tv:n vaa­li­väit­te­lyi­tä

Vaalit: Kuka on edus­kun­ta­vaa­lien Lapin ää­ni­ha­ra­va? Veikkaa ja voita

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Lapin Kansa 2 kk 59,90 euroa

Tilaajille

Hä­tä­kes­kuk­ses­sa on nyt vuoden kii­rei­sin aika, ja samalla hen­ki­lös­tön ke­sä­lo­mat pyö­ri­vät – hä­tä­nu­me­ros­ta saa­te­taan kysellä ruskean kas­tik­keen oh­jet­ta, jopa nel­jän­nes il­moi­tuk­sis­ta on turhia

Hätänumeroon 112 vastataan yleisimmin muutamissa sekunneissa. Joskus esimerkiksi suuren onnettomuuden seurauksena voi syntyä ruuhkia, jolloin joutuu jonottamaan kohtuuttoman pitkään. Hätäkeskukselle kuulumattomia ilmoituksia on jopa joka neljäs puhelu.

Suomessa kaikissa kiireellistä apua vaativissa tilanteissa soitetaan numeroon 112, riippumatta siitä onko kyseessä poliisiasia vai henkeä uhkaava hätätilanne.

Toimituksen tiedossa on viime viikolta Oulusta tapaus, jossa meneillään olevasta epäillystä pyörävarkaudesta ilmoittanut jonotti hätäkeskukseen noin kuusi minuuttia ennen kuin puheluun vastattiin.

Oulun hätäkeskuksen apulaispäällikkö Juha Keinänen, onko yleistä, että hätäkeskuksen linjoilla joutuu odottamaan kuusi minuuttia?

– Ei ole. Esimerkiksi viime viikolla kesähelteiden aiheuttamasta kiireestä huolimatta Oulun hätäkeskuksessa vastattiin 93 prosenttiin saapuneista puheluista tavoiteajassa, eli kymmenessä sekunnissa. Keskimäärin puheluihin vastattiin kuudessa sekunnissa.

– Hätäkeskukseen voi syntyä ajoittaisia ruuhkia, jolloin joutuu jonottamaan pidemmin.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.