"Har­ras­taa voi vain it­seään­kin varten" – Ro­va­nie­me­läi­nen Albert Koponen ur­hei­lee to­sis­saan, mutta ilman pai­nei­ta

Media nostaa usein otsikoihin urheilijoista parhaimmat, mutta helposti unohtuu, että ansiokkaita kuntourheilijoitakin on paljon.


-
Kuva: Erica Niemelä

Lehtien urheilusivut ovat täynnä eri lajien parhaimmiston saavutuksia ja vastoinkäymisiä. Kilpaurheilu on arvostettua kulttuurissamme, koska urheilu koskettaa suurta osaa ihmisiä.  Jos ei itse lajin parissa, niin ainakin penkkiurheiluna.

Jokainen urheilija ei kuitenkaan tavoittele uraltaan kisamenestystä. Rovaniemeläinen Albert Koponen, 18, on oman elämänsä huippu-urheilija. Koposen elämää vauhdittaa useampikin urheiluharrastus, kuten kuntonyrkkeily ja alamäkipyöräily.

– Aloitin muutama vuosi sitten kuntonyrkkeilyn Lapin Lukossa äitini innoittamana, sillä hän on kuntonyrkkeilyvalmentaja, Koponen kertoo.

Kuntonyrkkeilyä Koponen treenaa kaksi tai kolme kertaa viikossa muun harrastetoiminnan, koulun ja työn ohessa.

– Pidän lajista, koska siinä voi haastaa itseään joka treenissä. Meidän treeniporukka on mahtava, ja meillä on aina iloinen ilmapiiri.

Lue lisää jutun aiheesta:

Gallup: Mitä lii­kun­ta mer­kit­see si­nul­le? – "Jouk­kueur­hei­lus­sa saa uusia ka­ve­rei­ta"

Koposen asenne kilpailemiseen on myönteinen, vaikka hän ei itse sitä enää teekään.

-
Kuva: Erica Niemelä

– Aiemmin kilpailin judossa. Tässä elämäntilanteessa minun ei ole kuitenkaan mahdollista sitoutua kilpailemiseen, koska muu elämä on myös tärkeää.

Muuta elämää Koposella riittääkin. Viikonloput kuluvat töitä tehdessä, koska rahaa on hankittava poikkeusluvalla saadun auton kunnostukseen ja harrastusmaksuihin. Ammattilukiossa lentokoneasennusta opiskeleva Koponen kertoo, että koulun, treenien ja töiden yhteensovittaminen on monimutkainen paletti.

– Vapaa-aika menee treenatessa, sekä tietenkin kavereiden ja tyttöystävän kanssa.

Treeneihin pitää panostaa

Vaikka Koponen ei kilpaile kuntonyrkkeilyssä, elämää on silti elettävä urheilun ehdoilla. Oikeanlainen ravinto, lepo ja vuorokausirytmi ovat tärkeitä kenelle tahansa urheilun parissa elävälle, sillä jos niistä tinkii, niin se on pois tehokkuudesta.

– Kyllä täytyy miettiä syömisiä ja nukkumisia. Lajini on todella fyysinen ja vaatii oikeanlaisen ravinnon, jotta jaksaa harrastaa, Koponen tuumaa.

Parhaimmillaan kuntonyrkkeily antaa Koposelle elämyksiä, joista jää hyvä fiilis.

– Joskus treeneissä sattuu pariksi todella kovakuntoinen konkari, jolta yleensä oppii paljon sekä saa palautetta. Kun treeneissä on vetänyt itsensä piippuun, niin kotona suihkun ja ruuan jälkeen on todella hyvä fiilis, Koponen kertoo.

 "Vaikka vastaan tulisi todella huono päivä, tympeys helpottaa viimeistään treeneissä."

Kuntourheilulle kunniaa

Koposen mielestä olisi tärkeää, että mediassa nostettaisiin enemmän esiin urheilijoita, jotka harrastavat lajiaan tosissaan, mutta ilman kilpailemisen tuomia paineita.

– Varmaan monella nuorella olisi matalampi kynnys lähteä kokeilemaan kiinnostavaa lajia, jos kuntourheilijoista olisi enemmän puhetta.

Koponen sanoo, että olisi hyvä tuoda esiin myös sitä, ettei ihmisen tarvitse olla kilpailijan kokoinen, näköinen tai kuntoinen voidakseen lähteä rohkeasti testaamaan uutta urheilulajia.

"Ei ole pakko harrastaa tavoitteellisesti, jotta voisi saada pokaalin, vaan vaikka itseään varten"
Toimi näin

Vinkkejä liikkumiseen

Mieti, mikä olisi sinulle mieluinen liikuntaharrastus ja tutustu kotikuntasi tarjoamiin liikuntamahdollisuuksiin. Valitse sellainen laji, joka innostaa. Liikuntamuoto, jota täytyy suorittaa hampaat irvessä, ei todennäköisesti tule kestämään.

Tee liikkumisesta tapa. Kun liikkumisesta tulee viikoittainen rutiini, on harrastamaan helpompi lähteä.

Liiku kaverin kanssa. Lenkkeily tai kuntosaliharjoittelu voi olla jouhevampaa, kun matkassa on kaveri, jonka seura motivoi. Samalla voi vaihtaa kuulumisia.

Huolehdi, että päälläsi on mukavat ja sopivat liikuntavarusteet. Hyvät ja laadukkaat vaatteet, jotka eivät purista tai hankaa, ovat tärkeitä treenin onnistumiseksi.

Muista riittävä energiansaanti. Monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio pitää mielen virkeänä ja verensokerin tasaisena, sekä tukee liikkumista.

Liikuntakerhoja kesällä

Rovaniemen kaupunki järjestää ilmaisia liikuntakerhoja elokuun alkuun asti. Liikuntakerhoissa on mahdollista tutustua erilaisiin liikuntalajeihin, kuten CrossFitiin, lattaritanssiin ja kuntonyrkkeilyyn.

Lisätietoja Rovaniemen sporttikerhoista: sanna.kinnunen@rovaniemi.fi
Kommentti: Ylös, ulos ja voimaan hyvin!
Aurora Kuusisto
-
Kuva: Anssi Jokiranta

Liikunnan merkitys ihmisen hyvinvointiin on uskomattoman suuri. Aikaisemmista liikuntakokemuksista jääneet asenteemme liikuntaan voivat olla jotain vastenmielisen itsensä rääkkäämisen ja lennokkaan HIIT-treenin väliltä. Toisille kävelylenkit ja hiihtäminen maistuvat, kun taas toisten on mahdotonta kuvitellakaan sellaista tilannetta.

Kilpailuyhteiskuntamme meriitteihin kuuluu kansalaisten kouluttaminen pikku kisaajiksi jo alakoulussa. Yleisurheilukisat, hiihtokisat, juoksukisat ja kaikki muut kisat tulivat minullekin tutuiksi jo koulutaipaleeni ensimmäisiltä luokilta, ja kuinka minua ärsytti, kun en ikinä voittanut saati päässyt hopealle! Luulin aina olevani huonokuntoinen ja kelvoton urheilullisten ikätovereideni joukossa, kun en loistanut liikunnassa.

Teini-ikäisenä aloitin urheilemisen kuitenkin tosissani. Löysin itselleni mieluisen lajin, jonka parissa aikaa on hujahtanut jo useampi vuosi, mutta kisaamisesta en edelleenkään tykkää. Mielestäni elämässä on oltava yksi tai useampi asia, joita ihminen tekee ihan vain huvin vuoksi. Treenaan, nukun, syön ja palaudun optimoidakseni kehityksen lajissani, mutta en kisoja varten, vaan niitä hetkiä varten, kun treeneissä paukahtaa uusi henkilökohtainen ennätys, joka pistää hymyilyttämään.

Jokaisen nuoren pitäisi liikkua. Kaikki tietävät, että säännöllinen liikkuminen edistää fyysistä terveyttä ja mielenterveyttä sekä mahdollisesti pidentää elinikää. Kilpaileminen ei ole liikkumisen tarkoitus, vaan hyvä fiilis ja virkeä keho. Jos koululiikuntatraumojen vuoksi kynnys vetää lenkkarit jalkaan on liian suuri, voi olla hyvä idea yrittää saada liikunnasta eheyttäviä kokemuksia.