Eu­ro­figh­ter lupaa it­se­näi­sen hä­vit­tä­jä­jär­jes­tel­män, jossa kaikki valta ja tieto ovat Suo­mel­la

Yhteiseurooppalainen Eurofighter-hävittäjä on ensimmäinen viidestä hävittäjäkandidaatista, joka tulee testattavaksi Satakunnan lennostoon Pirkkalaan. Hävittäjän valmistaja Bae Systems lupaa laajaa teollista yhteistyötä, johon kuuluu hävittäjien kokoamista ja suomalaista ammattitaitoa.

Bae Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock ja ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen tapasivat, kun Eurofighterin tositestit alkoivat Suomen talvessa.
Bae Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock ja ilmavoimien operaatiopäällikkö Juha-Pekka Keränen tapasivat, kun Eurofighterin tositestit alkoivat Suomen talvessa.
Kuva: Ossi Ahola

Eurofighter pyrkii erottautumaan Suomen hävittäjäkilpailussa sillä, että se lupaa itsenäisen asejärjestelmän, jossa päätösvalta pysyy Suomessa.

– Jos haluatte rakentaa hävittäjiä Suomessa, voitte tehdä niin, sanoo Bae Systemsin maajohtaja Paul Hitchcock Lännen Median haastattelussa.

Eurofighterin tarjous sisältää ylläpidon, infrastruktuurin ja järjestelmän tiedot sekä 30–40 vuoden käyttäjätuen. Eurofighterin on tarkoitus lentää vuosisadan jälkipuoliskollakin, sillä Saksa tilasi merkittävän lisämäärän hävittäjän uusinta mallia vanhimpien tilalle.

– Suomella on myös tilaisuus rakentaa suurimpia hävittäjän osia, mutta siinä ei välttämättä ole taloudellisesti järkeä. Kokoonpano olisi järkevä tuoda Suomeen, sanoo Hitchcock.

Tämä tarkoittaisi huoltovarmuuden kannalta sitä, että kriisitilanteessa suomalaisella ammattitaidolla pystyttäisiin purkamaan, korjaamaan ja kokoamaan hävittäjiä hyödyntäen varaosia.

– Sotilaallisesti liittoutumaton maa joutuu ratkaisemaan ongelmat oman maan sisällä. Yhteydet voivat olla poikki, muistutti ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen Satakunnan lennostossa.

Jokaiselta hävittäjäkandidaatilta odotetaan teollisen yhteistyön kautta riittävää taetta huoltovarmuudesta.

– Eurofighter on itsenäinen järjestelmä sodan aikana, sanoo Hitchcock.

– Päätösvalta on Suomessa ja suomalaisilla. Tietoa voi jakaa muiden käyttäjien kanssa tai pitää itsellään.

Vastaus tarkentavaan tarjouspyyntöön tammikuun lopussa

Eurofighter ja Bae Systems jättävät muiden valmistajien tavoin vastauksensa tarkentavaan tarjouspyyntöön tammikuun loppuun mennessä.

Tässä tarjouspyynnössä valmistajat ovat saaneet muuttaa kokonaisjärjestelmään kuuluvaa hävittäjämäärää, jotta se mahtuisi Suomen 10 miljardin euron ja noin 10 prosentin vuosipuolustusbudjetin kuluihin. Monella valmistajalla tämä tarkoittaa paineita vähentää hävittäjien määrää alkuperäisestä 64:stä.

Eurofighter on tällä hetkellä läntisen Euroopan yleisin moderni hävittäjä. F-35 uhkaa Eurofighterin valta-asemaa Euroopassa vuosikymmenen lopulla.
Eurofighter on tällä hetkellä läntisen Euroopan yleisin moderni hävittäjä. F-35 uhkaa Eurofighterin valta-asemaa Euroopassa vuosikymmenen lopulla.

Hitchcock ei kommentoi nyt tarjottavien hävittäjien määrää. Se on ehdottomasti salaista. Eurofighter ei kuitenkaan aio tehdä tarjoukseen lisäyksiä, kuten Saabin tarjoama tutkalentokone.

Eurofighterin käyttäjämailla on tulevaisuudessa uusia häivehävittäjäprojekteja, kuten brittivetoinen Tempest ja ranskalais-saksalainen FCAS. Hitchcokin mukaan nämä eivät sisälly nyt puheissa olevaan kauppaan, mutta Eurofighter-kumppanuuden kautta mahdollisuudet lisähankintoihin voisivat aikanaan olla helpommat. Järjestelmät ovat vasta piirustuspöydällä.

Talvivaatimuksina maantiet ja nopeasti ilmaan

Pirkkalan testitapahtumassa kokeillaan, kuinka hävittäjät pärjäävät suomalaisissa talviolosuhteissa ja pakkasöissä.

Eurofighter on lentänyt ympäri maailmaa, muun muassa Islannin ja Baltian ilmavalvonnassa, joten hyvin vaikeat sääolosuhteet ovat tuttuja. Varsinkin Islannin oikukas arktinen meri-ilmasto on vaikeimpia mahdollisia.

Kaksimoottorinen Eurofighter on vertailluista kandidaateista tehokkaimpia. Se nousee ilmaan lyhyeltä kiitotieltä ja lentää ehdokkaista nopeimmin ja korkeimmalle.

Eurofighteria ei kuitenkaan ole testattu maantietukikohdissa, sillä muut maat eivät käytä sitä niin kuin Suomi käyttäisi. Suomalaiseen ilmataistelutaktiikkaan kuuluu jatkuva tukikohtien vaihtaminen, sillä pitkänä maana Venäjän rajalla Suomessa ei ole selustatilaa turvallisille lentokentille.

– Siinä on suuri työntövoima, ei pitäisi olla ongelma. Itse asiassa haluaisin kokeilla maantielle laskeutumista, sanoi Eurofighterin pääkoelentäjä Steve Formoso.

Valmistajien mukaan kääntöaika maassa on lyhyt. Tämä tarkoittaa tankkausta ja aseistamista. Ilmavoimilla on tarkka suomalaisen ilmataistelutaktiikan mukainen vaatimus jokaiselle kandidaatille.

– Kuusi lentoa päivässä on pystyttävä tekemään. Tulemme testeissä todentamaan, mitkä ovat kääntöajat, mutta emme lennä kuudesti, sanoi eversti Juha-Pekka Keränen.

Eurofighterin testilennot alkavat toden teolla ensi viikolla. Perjantaina lentokoneet tutustuivat testialueeseen Etelä-Pohjanmaan yllä kahden Hornetin saattelemana.