En­sim­mäi­nen tak­si­kop­pi pu­ret­tiin Ro­va­nie­mel­tä, lo­puil­la­kin pur­ku-uh­ka

Taksikoppi Ruokasenkadun ja Valtakadun kulmauksesta purettiin pois katujen peruskorjauksen tieltä. Myös Porokulman ja linja-autoaseman taksiasemat purettaneen lähivuosina.

Rovaniemi


Lukijamme Marja Torkko kuvasi taksikopin purkutyöt viime torstaina. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä myös kioski, joka sulki luukkunsa 2000-luvun taitteessa.
Lukijamme Marja Torkko kuvasi taksikopin purkutyöt viime torstaina. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä myös kioski, joka sulki luukkunsa 2000-luvun taitteessa.

Ruokasenkadun ja Valtakadun kulmauksesta purettiin viime viikolla katukuvaan jo 1950–60-lukujen vaihteesta kuulunut taksikoppi. Purkaminen liittyy ensi kesänä käynnistyvään Ruokasenkadun ja Valtakadun peruskorjaukseen.

– Kadut rakennetaan käytännössä uudelleen. Uusittavalla kadulla ei ole taksikopille paikkaa. Asemakaavassa koppi sijaitsee nytkin katualueella, sanoo kaavoituspäällikkö Markku Pyhäjärvi Rovaniemen kaupungilta.

Taksikoppi oli Rovaniemen aluetaksi oy:n omistama ja sijaitsi kaupungin vuokramaalla. Rovaniemen aluetaksi oy on paikallisten taksiyrittäjien osakeyhtiö, joka ylläpitää muun muassa taksikoppeja ja välitystekniikkaa.

Rovaniemen taksiautoilijoille jää käyttöönsä vielä kaksi taksikoppia: Porokulmanakin tunnettu Koskikadun ja Poromiehentien risteyksessä ja toinen linja-autoaseman läheisyydessä. Molempien paikoille on suunniteltu asuinrakentamista.

Taksikoppien vuokrasopimukset ovat tällä hetkellä voimassa vuoden loppuun saakka. Kaupungin mukaan Porokulma on saamassa on vielä lisävuoden, sillä alueen kaavamuutos on vielä kesken.

"Meitä ei ole kuultu"

Rovaniemeläinen taksiyrittäjä ja Aluetaksi oy:n osakas Tomi Ahmasalo on pettynyt tapaan, jolla Rovaniemen kaupunki on asiaa hoitanut.

– Tilanne on huono. Meitä ei ole kuultu, vaan vuokrasopimusta ei vain jatkettu. Ei ole haluttu yhdessä miettiä, kuinka taksiliikenne saataisiin järjestettyä sujuvasti kaupunkialueella, Ahmasalo sanoo.

Taustalla on myös heinäkuussa 2018 voimaan tullut taksilain uudistus. Se avasi aiemmin säädellyn taksialan uusille yrittäjille myös Rovaniemellä.

– Taksikopit ovat vain Aluetaksin käytössä. Kaupunki ei voi luovuttaa yleistä aluetta yksittäiselle toimijalle, vaan jatkossa tarjoamme taksitolppia, jotka ovat kaikkien taksiyrittäjien käytössä, perustelee suunnittelupäällikkö Aku Raappana Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniikasta.

"Taksikopit ovat vain Aluetaksin käytössä. Kaupunki ei voi luovuttaa yleistä aluetta yksittäiselle toimijalle, vaan jatkossa tarjoamme taksitolppia, jotka ovat kaikkien taksiyrittäjien käytössä."
Aku Raappana
Suunnittelupäällikkö, Rovaniemen kaupungin yhdyskuntatekniikka

Taksitolppia on kaupungilla jo nyt muutamia.

– Suosituin niistä, Korkalonkadulla Hotel Santa Clausin edustan taksitolppa on Osuuspankin rakennustyön vuoksi tällä hetkellä evakossa Valtakadun puolella, Raappana sanoo.

Uusien taksitolppien mahdollisiksi sijoituspaikoiksi hän mainitsee Pekankadun ja Valtakadun hotelli Pohjanhovin ja Vaakunan läheisyydessä. Raappanan mukaan paikan löytäminen taksitolpalle ei ole tiivisti rakennetussa keskustassa aivan yksinkertaista.

– Myös läheisten rakennusten, asuntojen, hotellien ja liiketilojen pysäköintitarpeet tulee huomioida. Mutta nyt asiaa tulee kiirehtiä, kun Ruokasenkadun taksiasema purettiin.

Raappanan mukaan tolppapaikkoja harkitaan jatkossakin tarpeen kehittymisen mukaan.

– Taksiliikenteen toimivuus on ilman muuta kaupungin intresseissä. Taksiliikenne on olennainen osa liikennejärjestelmää.


Taksiasema ja taukotila

Tomi Ahmasalon mukaan poistuvien taksikoppien tilalle suunnitellut taksitolpat ovat määrältään ja kapasiteetiltaan riittämättömiä.

– Autoja on päivystänyt kullakin kopilla 15–20. Yhden tai kahden paikan taksitolpille ne eivät mahdu millään, vaan pyörivät sitten missä sattuu, hän ennakoi.

"Autoja on päivystänyt kullakin kopilla 15–20. Yhden tai kahden paikan taksitolpille ne eivät mahdu millään, vaan pyörivät sitten missä sattuu."
Timo Välitalo
Taksiyrittäjä

– Kilpailun vapauduttua ruuhka-aikoina liikenteessä on jopa 250 taksia: ne ovat sitten kuka missäkin vapaita pysäköintipaikkoja sattuu vain olemaan.

– Esimerkiksi nyt Lapin keskussairaalan rakennustyömaan vuoksi LKS:n taksit ovat siirtyneet Prisman ja viereisen suljetun K-kaupan parkkipaikoille, hän vertaa.

Ahmasalo ihmettelee, ettei Rovaniemen kaltaisessa matkailukaupungissa huomioida sujuvan taksiliikenteen tarpeita kaupunkisuunnittelun tasolla.

– Tarvittaisiin yksi isompi laani, jossa olisi paikka neljästä viiteen autolle. Näin toimitaan muullakin maailmalla, myös esimerkiksi Helsingin rautatieaseman vieressä on riittävät paikat takseille.

Asiakkaita palvelevan taksiaseman lisäksi taksikoppi toimii kuljettajien päivystys- ja sosiaalitilana.

Uuden taksikopin rakentamista tai taukotilan vuokraamista Ahmasalo ei pidä nykytilanteessa todennäköisenä.

– Korvaavia tiloja ole helppo löytää. Missäpä keskustan liiketilassa olisi riittävästi pysäköintipaikkoja ajoneuvoille?

Ympäri vuorokauden toimiva taksiliikenne kaupungin keskustassa on Ahmasalon mielestä paitsi palvelu-, myös turvallisuuskysymys.

– Jos vaikka kadottaa lompakkonsa ja puhelimensa keskellä yötä, on taksikopilla yleensä aina joku, jonka kautta saa apua.

Somessa sanottua
Kysyimme lukijoiden muistoja Ruokasenkadulta puretusta taksikopista ja sen kioskista Facebookissa UR:n sivulla ja Entisen nuorten Rovaniemi -ryhmässä.

On se ollut kauan! Taksin kyytiin on tuosta menty joskus ennen, ei enää pitkiin aikoihin.

Välitalon Aatu vastasi rakennuttamisesta. Muistan monta muutakin asiaa kopilta alkaen pyykkipoikatangosta, jolla pidettiin järjestyksessä keulapaikka ja punainen linja Pohjanhoviin.

Olin töissä kioskissa joskus 1980-luvun alussa. Siinä taksimiehille keiteltiin kahvia ja tehtiin voileipiä. Toisesta luukusta palveltiin kioskiasiakkaita. Tykkäsin työstäni siellä.

Kiskalla oli kesätyössä tyttökaverini Laila, kauppakouluaikoinaan. Muistan hyvän kahvintuoksun, joka lehahti kun kioskista asiakas ostoksensa teki. Toinen luukku avautui taksimiesten puolelle, kun tauolle saapuivat ja kahvikuppinsa tai tupakka-askinsa ostivat.

6–9-vuotiaan minun vakikioski. Omien karkkiasiointien lisäksi isä lähetti minut säännöllisin väliajoin ostamaan sikareita. Cigarillos, Hofnar tai Cafe Creme luki peltirasian kannessa. Ei kyselty pikkupirpanalta papereita siihen aikaan.

Juottola kadun yli myi pikkulämpimiä, jotka nouti tästä kioskista. Ei Lapinpoika, vaan sen jälkeinen.

Kerkes sitä tuollakin eräänkin tunnin istuun ja tarinoita kuulemaan. Serkkulikka piti kiskaa muistaakseni viimeisenä.

Taxikioski :)  Sieltä sai pennin karkkeja ja Chicago-purkkaa.

Lapsena tää oli jokapäiväisessä käytössä.

Oli aikoihnan huippukiska.

50-luvulla Valtakadulla, nykyistä taksikoppia vastapäätä oli kioski, jota sanottiin Riikan kopperoksi.

Pala kaupungin historiaa häviää muistoihin... harmi.