Eli­jär­ven rikaste re­kois­ta rai­teil­le - Ou­to­kum­pu tutkii mah­dol­li­suut­ta palata ju­na­kul­je­tuk­siin ja saada mal­mi­re­kat pois teiltä. Säh­köis­tys nosti te­räs­yh­tiön kiin­nos­tus­ta.

Outokumpu tutkii mahdollisuutta palata junakuljetuksiin ja saada malmirekat pois teiltä. Sähköistys nosti teräsyhtiön kiinnostusta.

Kemin kaivoksella lastataan kymmeniä rekkoja vuorokaudessa. Neljä kauhallista malmia mahtuu kerralla rekkaan, joka ajaa Kemin kaivokselta Tornion Outokummun tehtaalle.
Kemin kaivoksella lastataan kymmeniä rekkoja vuorokaudessa. Neljä kauhallista malmia mahtuu kerralla rekkaan, joka ajaa Kemin kaivokselta Tornion Outokummun tehtaalle.
Kuva: Sari Pelttari-Heikka

Pari kertaa tunnissa vuorokauden ympäri kulkee täydessä malmilastissa oleva täysperävaunurekka Elijärveltä Kemin kaivokselta Tornion tehtaalle Röyttään. Käytännössä moottoritiellä voi matkalla bongata monta sinista Toivosen rekkaa, sillä pari kertaa tunnissa on keskimääräinen tahti. Noin 60 rekkalastia päivittäin kulkee Elijärven ja Röyttän väliä.

Elijärveltä Röyttään on myös junarata, joka on vuosien kuluessa jäänyt käyttämättä. Reilu 15 vuotta takaperin junakuljetukset hävisivät kilpailutuksen, eikä niihin ole sen koomin palattu.