Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Mainos: Lapin Kansan syys­lo­ma­tar­jous 5 viikkoa diginä ja pai­net­tu­na! Tilaa tästä.

"Ei meinaa mitään löy­tää": Ro­va­nie­men uu­dis­te­tut verk­ko­si­vut saavat kri­tiik­kiä – kau­pun­ki vastaa, että ke­hi­tys­työ jatkuu

Uudistuksessa haluttiin muun muassa sujuvoittaa sivuston käyttöä mobiililaitteilla.
Uudistuksessa haluttiin muun muassa sujuvoittaa sivuston käyttöä mobiililaitteilla.
Kuva: Pekka Aho

Yritän etsiä erästä tietoa Rovaniemen kaupungin verkkosivustolta, mutta minusta tuntuu kuin olisin eksyksissä: pyörin ympyrää ja palaan aina takaisin lähtöpisteeseen.

Kuulostaako tilanne tutulta, digitaalisen viestinnän asiantuntija Antti Itkonen Rovaniemen kaupungilta?

– Kyllä siinä mielessä, että meillä on vielä jonkin verran parannettavaa sen suhteen, miten sivuston palvelut ja asiointikanavat linkittyvät toisiinsa. Se, että linkittyminen tapahtuisi entistä intuitiivisemmin ja asiakasystävällisemmin, on yhtenä kehitystyön kohteena, Itkonen sanoo.

Tehokkaampaa kriisiviestintää

Rovaniemen kaupungin uusi verkkosivusto on ollut käytössä vajaan vuoden. Uusi sivusto oli tarpeen muun muassa sen takia, että vanha sivusto ei täyttänyt saavutettavuuden vaatimuksia. Lisäksi sivustolta puuttui palveluita, siellä oli vanhentunutta tietoa ja sen sisällöntuotannossa jouduttiin tekemään paljon päällekkäistä työtä.

Uutta sivustoa rakennettiin vuoden verran, ennen kuin se julkaistiin touko-kesäkuun vaihteessa viime vuonna. Itkosen mukaan uudistuksessa saavutettiin tärkeimmät tavoitteet, ja lopputulokseen ollaan pääosin tyytyväisiä. Esimerkiksi sivuston käyttö mobiililaitteilla on nyt sujuvaa.

– Verkkosivuja käytetään yhä enemmän kännykällä, ja siksi on tärkeää, että sivut toimivat mobiilisti. Lisäksi sivuille tullaan paljon Googlen kautta, joten sivuilla olevan tiedon täytyy olla hyvin löydettävissä myös Googlella.

Sattumoisin yhtenä tavoitteena uudistuksessa oli luoda työkalut mahdollisimman tehokkaaseen viestintään erilaisissa kriisi- ja poikkeusoloissa.

– Juuri kun sivut julkaistiin, meillä oli yhtä aikaa sekä ennätystulva että koronatilanne. Sivuston toiminnallisuudet olivat silloin hyvinkin tarpeellisia ja ovat edelleen, Antti Itkonen sanoo.

Sivustoa kehitetään sujuvammaksi

Vanhasta sivustosta tuli kaupungille kielteistä palautetta, mutta uudesta sivustosta palautetta on tullut Itkosen mukaan yllättävän vähän. Uusi Rovaniemi kysyi  tätä juttua varten lukijoiden kokemuksia Rovaniemen verkkosivustosta ja kyselyyn tuli kymmeniä kriittisiä kommentteja. Niitä löytyy tämän jutun lopusta.

Itkosen mukaan vastaajien kuvaamat tilanteet vaikuttavat liittyvän jutun alussa mainittuun ongelmaan, palveluiden ja asiointikanavien linkitykseen.

– Tavoitteena on nyt kehittää sivustoa niin, että asiointiin ohjaus tapahtuu nykyistä jämäkämmin ja sujuvammin. Toinen tärkeä tavoite on, että yhteystiedot löytyvät paremmin.

Itkosen mukaan ongelmia voi aiheuttaa myös se, että ulkopuolisten organisaatioiden kuten eri järjestöjen sivuilla olevat linkit ohjaavatkin kaupungin vanhalle verkkosivustolle, joka ei ole enää käytössä.

– Käytetyimmille sivuille olemme luoneet automaattisen uudelleenohjauksen niin, että vanhalta sivustolta ohjautuu suoraan uudelle sivustolle. Kaikille sivuille tällaista ohjausta oli kuitenkin mahdoton saada, Itkonen sanoo.

Suosittuja sisältöjä rovaniemi.fi-sivustolla

Etusivu

Web-kamerat

Koronavirus

Tulvatiedotus

Uutisnostot

Yhteystiedot

"Korona on näkynyt sivustolla niin, että koronaan liittyvää tietoa luetaan hyvin paljon. Sivuston kokonaiskävijämäärä ei kuitenkaan ole kasvanut, sillä esimerkiksi tapahtumakalenterin ja matkailijoiden suosimien sisältöjen käyttö on nyt koronan vuoksi vähentynyt."
Antti Itkonen

Konkreettista palautetta

Antti Itkonen korostaa, että verkkosivusto ei ole koskaan valmis, vaan kehitystyötä tehdään koko ajan. Sitä ohjaavat niin sivujen käytöstä kerätty data kuin myös käyttäjien kokemukset ja palautteet.

Kaupunkilaisten palaute onkin Itkosen mukaan tervetullutta. Palautteen pitää kuitenkin olla mahdollisimman konkreettista, jotta siitä olisi hyötyä. Ylimalkainen toteamus sivuston huonosta toimivuudesta ei auta hahmottamaan mahdollista puutetta tai ongelmaa.

Itkonen sanoo, että palautteessa olisi hyvä kertoa esimerkiksi se, millä sivulla ongelma oli tai mitä tietoa ei löytynyt. Ja jos vaikka joku linkki ei toimi, siitä kannattaa ilmoittaa, sillä se voidaan korjata helposti.

– Palautetta kuunnellaan, mutta ei niin, että jokainen yksittäinen palaute johtaisi muutoksiin. Muutoksia tehdään yksi kokonaisuus kerrallaan ja mieluusti niin, että muutos tuo parannusta mahdollisimman monelle alueelle, Itkonen sanoo.

Rovaniemen kaupungin verkkosivusto on osoitteessa rovaniemi.fi. Palautetta voi antaa palautejärjestelmän kautta, joka löytyy verkkosivuston kautta tai osoitteesta asiointi.rovaniemi.fi/eFeedback/.


Kaupunkilaiset kommentoivat: ”Ei meinaa mitään löytää”

”Surffailen sujuvasti netissä ja yleensä löydän kyllä etsimäni, mutta Rovaniemen kaupungin sivut tekee kyllä vahvan poikkeuksen. En osaa edes hahmottaa, mikä tarkalleen on mennyt sivuissa pieleen, mutta harvoin löydän sieltä vastausta etsimääni, vaikka tiedän sen siellä olevan. Joskus, kun olen kärsivällinen, saatan löytää vastauksen, mutta toisella kerralla samaa asiaa etsiessä, se ei löydykään.”

”Hirveästi alavalikkoja ja alasivuja, alkunäkymien sisällöt yleensä epäolennaista käyttäjälle.”

”Hakusanoilla ei löydy tai löytyy vain osa, muttei juuri sitä mitä haet. Epäselvät ja loogisuudesta ei tietoakaan.”

”Tietoa saa etsiä urakalla ja kun luulet löytäneesi etsimäsi tiedon, se viimeinen linkki ei johdakaan mihinkään. ”

”Viimeksi kun verkkosivut muuttui, meni huonommaksi. Nyt ei meinaa mitään löytää kuin laittamalla hakusanan ja sittenkin löytää itsensä väärästä paikkaa.”

”Sanat ei riitä kuvaamaan kaupungin sivujen toimimattomuutta, mitään tietoa et ikinä löydä. Rakenne raskas ja epäselvä.”

”Ollaan laitettu palautetta sinne, mutta vastaus oli tyyliin, kyllä ne sivut ja linkit pitäisi toimia. Vaan ei toimi.”

"Minun mielestä sekavat/epäselvät sivut. Ja jokainen yksikkö voisi tarkistaa omansa, löytyykö esim. tarvittavat lomakkeet ja tiedot esim. haettavissa olevista tuista helposti."

"Värinä sini-punainen -teema on haastava. Punainen on yleensä huomioväri ja sellaisena se kannattaisi pitääkin."

"Väritys outo, jotenkin ei vaikuta asiasivuilta ja kunnan vaakunakin uupuu."

Kommentit ovat Facebook- tai sähköpostivastauksia Uuden Rovaniemen kyselyyn.