Kolumni

Eduskunnasta: Pohjoisen ensihoitokopteritoimintaa ei saa vaarantaa – ministeriön peli poikki nyt

Lapin kansanedustajat kirjoittavat Eduskunnasta-kolumneja vuoroviikoin Uusi Rovaniemi -lehteen. Tällä viikolla vuorossa on keskustan Mikko Kärnä.
Lapin kansanedustajat kirjoittavat Eduskunnasta-kolumneja vuoroviikoin Uusi Rovaniemi -lehteen. Tällä viikolla vuorossa on keskustan Mikko Kärnä.
Kuva: Jussi Leinonen

Suomessa on vielä toistaiseksi eräs Euroopan, ellei maailman, toimivimmista ensihoitohelikopterijärjestelmistä. Koptereilla turvataan ensihoidon nopea saatavuus sekä potilaskuljetukset erityisesti sellaisilla seuduilla, joilla etäisyydet ovat pitkiä kuten Pohjois-Suomessa.

Vuoden 2021 loppuun asti pohjoisen alueen eli Kuopion, Oulun ja Rovaniemen lentotoiminnasta vastaa eräs Euroopan suurimmista helikopterilentoyhtiöistä. Palvelutaso on ollut huippuluokkaa. Lisäksi kustannukset ovat pysyneet sovitussa. Lääkärit ja ensihoitajat ovat tulleet sairaanhoitopiireiltä. Järjestelmää täydentää keräysvaroin Sodankylästä käsin toimiva Aslak.

Nyt tämä hyvin palvellut toimintamalli on uhattuna.

Vastoin oman, vuonna 2019 toimineen selvitysmiehensä suosituksia sosiaali- ja terveysministeriö ajaa ensihoitohelikopteritoiminnan sosialisointia valtion omaksi toiminnaksi. Valmistelu on tapahtunut täysin julkisuudelta piilossa eikä väitettyjä halvemmalla tuotetun lentotoiminnan todistavia lukuja saada nähtäväksi.

Myöskään pohjoisten sairaanhoitopiirien johto ei ole tietoinen siitä, miten toiminta aiotaan tulevaisuudessa järjestää. STM:n oman aikaisemman arvion mukaan päätökset olisi pitänyt tehdä viimeistään vuonna 2018, mikäli nykyisestä kilpailutetusta mallista oltaisiin luopumassa.

Viimeisimpänä käänteenä valtio osti omistamalleen palvelun järjestäjälle, FinnHems Oy:lle, Etelä-Suomen tukikohtia pyörittävän ahvenanmaalaisen SHT AB -nimisen yhtiön koko omistuksen. Ilman normaalia julkista valmistelua tehdyn kaupan hintaa ei ole paljastettu.

Mutta tiesikö valtio, mitä se osti? SHT:lla ei ole kalustoa yhtään ylimääräistä sen nykyisen Helsingin, Tampereen ja Turun toiminnan lisäksi. Sen käyttämä kopterimalli on vieläpä Pohjois-Suomeen liian pieni ja toimii vain lyhyille pyrähdyksille. Kaiken huipuksi edellisessä kilpailutuksessa SHT karsiutui pohjoisen lentoyhtiön valinnasta lopulta pois puutteellisesta kokemuksesta johtuen.

"Kaupan myötä vaikuttaa uhkaavasti siltä, että valtio pyrkii ottamaan nyt ostamansa yhtiön kautta myös pohjoisen tukikohdat haltuun, vaikka edellytyksiä ei sille näytä olevan."

Kaupan myötä vaikuttaa uhkaavasti siltä, että valtio pyrkii ottamaan nyt ostamansa yhtiön kautta myös pohjoisen tukikohdat haltuun, vaikka edellytyksiä ei sille näytä olevan. Tämä johtaisi kokeneen kansainvälisen toimijan poistumiseen Suomen markkinoilta sekä Pohjois-Suomen palveluita tarvitsevien joutumisen yhden kortin varaan. Uudella yhtiöllä ei ole tietoa sen paremmin koneista, henkilöstöstä kuin pohjoisessa toimimisestakaan.

Pohjoisten alueiden ollessa erityisen vahvasti riippuvaisia toimivasta ensihoitohelikopteritoiminnasta pidämme ensiarvoisen tärkeänä, että näiden tukikohtien osalta toiminta kilpailutetaan laatuperusteisesti. Mikäli kilpailutusta on mahdotonta tällä aikataululla järjestää, tulisi nykyisen toimijan sopimusta jatkaa vähintään sen aikaa, että valtion oma yhtiö saa kokemusta lentotoiminnasta hoitaessaan nykyisiä Etelä-Suomen tukikohtia ja uuden toimintamallin hinnasta ja laadusta saadaan näyttöä.