Tähtijuttu: Kan­sal­lis­puis­to kas­vat­ti Sal­la­tun­tu­rin ve­to­voi­maa

Linnan juhlat: Saitko kutsun Linnan juh­liin? Il­mi­an­na itsesi tai tut­ta­va­si Lapin Kansan toi­mi­tuk­sel­le

Äänestys: Mikä on vuoden 2022 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma?

Mainos Black Friday -tarjouksena Lapin Kansa Digi 3 kk 1 kk hinnalla! Tilaa tästä.

Kolumni

Edus­kun­nas­ta: Poh­joi­nen elää len­to­yh­teyk­sis­tään


Lapin kansanedustajat kirjoittavat Eduskunnasta-kolumneja vuoroviikoin Uusi Rovaniemi -lehteen. Tällä viikolla vuorossa on keskustan Mikko Kärnä.
Lapin kansanedustajat kirjoittavat Eduskunnasta-kolumneja vuoroviikoin Uusi Rovaniemi -lehteen. Tällä viikolla vuorossa on keskustan Mikko Kärnä.
Kuva: Jussi Leinonen

Julkisuudessa on käyty paljon keskustelua Finnairin ja Finavian asemasta sekä valtion mahdollisuuksista ohjata kyseisiä yhtiöitä. Vaikealtahan tuo on näyttänyt, kun Finavia yrittää väen väkisin ajaa Enontekiön lentokenttää alas ja Finnair lentelee maakuntakentille miten sattuu yrittäjien tarpeista välittämättä.

Lentoasemat ovat samanlaista infrastruktuuria kuin tiestökin. Ei niiden itsessään voida olettaa ”tuottavan” mitään, vaan kyse on laajemmin kansantaloudesta. Jos esimerkiksi Enontekiölle ei enää lennettäisi, vietäisiin siinä leipä monen lappilaistalouden pöydästä.

Meidän kaikkien tehtävä eduskunnassa on varmistaa, että tällaista katastrofia ei pääse tapahtumaan. Onneksi lentoaseman osalta on toivoa ja parhaillaan haetaan innovatiivista ratkaisua, jolla lentotoiminta kentälle voi jatkua. Minulla on luottamus sen onnistumiseen.

Jos on Finavian ohjaaminen osoittautunut vaikeaksi, niin Finnairin se vasta onkin. Omistajaohjausosasto menee mielellään aina sen pörssiyhtiöstatuksen taakse piiloon ja väittää, että ei pörssiyhtiötä voi alkaa ohjaamaan. Sekin on väärä väite, sillä epäsuoraa ohjausta voidaan kyllä tehdä.

Valtio omistaa Finnairin osake-enemmistön ja se voi siten omistajana asettaa yhtiölle strategisia tavoitteita, jotka voidaan tarvittaessa merkitä vaikka yhtiöjärjestykseen. Kotimaan lentojen osalta asia hoituisi helposti, mikäli Finnairin yhtiöjärjestykseen kirjattaisiin, että sen tehtävänä on varmistaa tarpeellinen lentoliikenne kaikille Suomen maakuntakentille.

Sitä voidaan toki spekuloida, miten osakekurssi tähän reagoisi, mutta tuskinpa vain merkittävästi. Tämä vaatimus on nimittäin taloudellisilta vaikutuksiltaan pelkkää nappikauppaa verrattuna siihen, että Finnairilta vaaditaan myös päästötavoitteisiin sitoutumista.

"Finnairin puhe maakuntareittien kannattamattomuudesta ja Finavian puheet maakuntakenttien kannattamattomuudesta ovat myös täyttä kukkua. Tosiasiassa lähes kaikki kentät ja reitit kannattavat, mutta eivät tarpeeksi näiden yhtiöiden mielestä."

Omistajuutta pitää uskaltaa käyttää, eikä meidän pidä lähteä koronakriisin keskellä Finnairin ja Finavian osaoptimointiin mukaan, vaan pyrkiä huolehtimaan koko maan työpaikoista. Niiden säilyttämiseksi on säilytettävä myös lentoyhteydet. Erityisesti pohjoinen elää lentoyhteyksistään.

Finnairin puhe maakuntareittien kannattamattomuudesta ja Finavian puheet maakuntakenttien kannattamattomuudesta ovat myös täyttä kukkua. Tosiasiassa lähes kaikki kentät ja reitit kannattavat, mutta eivät tarpeeksi näiden yhtiöiden mielestä. Sen takia ne toivovat lisää keskittämistä ja sen takia Finavia vastustaa suoria lentoja ulkomailta muualle kuin Helsinki-Vantaalle. Kaikki liikenne haluttaisiin keskittää sinne ja syöttää siitä edelleen muutamalle maakuntakentälle.

Finavia ja Finnair kyllä voittaisivat, mutta kokonaisuutena kansantalous häviäisi. On poliitikkojen vastuulla päättää, kumman linjan valitsemme.