Joulukalenteri: Mitä löytyy Lapin Kansan jou­lu­ka­len­te­ris­ta? Avaa 5. päivän luukku tästä

Kuvatarina: Lapset har­ras­ta­vat enemmän lii­kun­taa kuin ai­kui­set – ky­syim­me heiltä, mitä neuvoja ai­kui­sil­le olisi

Die­se­lin hinta tulee py­sy­mään ben­sii­niä kal­liim­pa­na – taus­tal­la esi­mer­kik­si tulevat EU-pa­kot­teet

Dieselin litrahinta on noussut noin 30 prosenttia viime joulukuuhun verrattuna.

Dieselin hinta tulee pysymään bensiiniä kalliimpana tulevina kuukausina, arvioi Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Syinä ovat esimerkiksi vaikea maailmanpoliittinen tilanne ja lähestyvä talvikausi.

– Dieselin tuotantokapasiteetista on tällä hetkellä pulaa. Se vaikuttaa esimerkiksi dieselin jalostusmarginaalin, ja sitä kautta hintojen kasvuun, Kalenoja sanoo.

Polttoaineiden hinnat ovat olleet tänä vuonna korkeat. Kuvituskuvat.
Polttoaineiden hinnat ovat olleet tänä vuonna korkeat. Kuvituskuvat.
Kuva: PEKKA AHO

Jalostusmarginaali tarkoittaa summaa, joka saadaan, kun valmiiden öljytuotteiden hinnasta vähennetään raaka-ainekustannukset ja muut kulut.

Diesel on tällä hetkellä monin paikoin jopa noin 20 senttiä kalliimpaa litralta kuin 95E10-bensiini. Esimerkiksi keskiviikkona dieselin keskilitrahinta oli noin 2,26 euroa ja 95E10-bensiinin 2,08 euroa, ilmenee Polttoaine.net -sivustolta.

Tilanne on Kalenojan mukaan poikkeuksellinen, sillä diesel on ollut näistä polttoaineista halvempi jo vuosikymmenien ajan alemman verokantansa takia.

– Hinnat kävivät lähellä toisiaan viimeksi vuonna 2018, mutta myös silloin diesel oli kuukauden keskihinnoissa mitattuna hieman halvempaa, Kalenoja täydentää haastattelun jälkeen lähetetyssä sähköpostiviestissä.

Dieselin hinta oli bensiiniä korkeampi alkusyksyn lisäksi myös maalis-huhtikuussa. Polttoaineiden hinnat ovat nousseet tänä vuonna muutenkin hyvin paljon, kertoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen.

– Siinä missä kuluttajahinnat ovat nousseet viime vuoden joulukuusta noin kahdeksan prosenttia, on dieselin hinta noussut samassa ajassa kolmekymmentä prosenttia, Nieminen sanoo.

Dieselin hintaloikan syinä ovat esimerkiksi koronapandemia, Venäjä ja Ranskan lakot

Dieselin hinnan kallistumiselle on Kalenojan mukaan useita syitä. Koronapandemian aikana ehdittiin esimerkiksi sulkemaan useita dieselin jalostamoja.

– Tuolloin näytti vielä siltä, että dieselin kysyntä tulisi laskemaan pysyvästi. Nyt valmistuskapasiteetista on pulaa, kun kysyntä on kasvanut, Kalenoja sanoo.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on osaltaan vaikuttanut dieselin hintaan. Kansainvälinen energiajärjestö (IEA) arvioi, että EU:n helmikuussa voimaan tulevat pakotteet venäläisiä öljyvalmisteita ja jalosteita kohtaan tulevat lisäämään dieselmarkkinoiden paineita entisestään.

Euroopan merkittävin dieselin tuoja on Kalenojan mukaan yhä Venäjä.

– Syyskuussa Eurooppaan tuodusta dieselistä noin 40 prosenttia tuli Venäjältä. On iso kysymys, miten helmikuusta lähtien tullaan pärjäämään, sillä näin ison siivun korvaaminen ei ole yksinkertainen tehtävä.

Venäjäpakotteiden vaikutukset näkyvät Kalenojan mukaan dieselin hinnassa myös välillisesti. Venäläistä maakaasua on jouduttu korvaamaan dieselillä esimerkiksi lämmityksessä.

Kalenoja kuitenkin muistuttaa, että Venäjä ja koronapandemia eivät ole ainoat syyt nykyiseen hintaloikkaan. Taustalla vaikuttaa myös esimerkiksi Ranskan öljyvarustamoiden lakot, joilla on suora vaikutus Euroopan dieseltuotantoon.

– Mikään näistä syistä ei olisi kuitenkaan iskenyt dieselin hintoihin niin voimakkaasti, jos dieselin varastotase olisi parempi. Kun varastossa ei ole tavaraa, sitä joudutaan ostamaan kalliilla, Kalenoja sanoo.