Tilaajille

Auto tun­nis­taa kohta kat­see­si ja vä­ri­syt­tää penkkiä ah­te­ri­si alla – äly­lait­teil­la toi­mi­vat autot voivat olla koe­ajos­sa jo ensi vuonna

Tampereen yliopisto kehittää alan yritysten kanssa autojen moniaistillisia ja älykkäitä käyttöliittymiä. Sensorit ja anturit välittävät kuljettajalle koko ajan enemmän tietoa esimerkiksi vaaratilanteista ja osaavat lukea kuljettajan katseen suuntaa.

Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula.
Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula.

Sähkö ja äly. Nämä kaksi autoteollisuuden valtatrendiä muokkaavat parhaillaan vahvimmin sitä, millaisilla autoilla ajamme 2020-luvulla ja miten koko liikenne muuttuu lähivuosikymmeninä.

Suomessa ei katsella kehitystä sivusta. Alalla toimivat yliopistot ja teknologiayritykset pohtivat parhaillaan, miten autoalan jatkuvasti kiihtyvästä kehityksestä kyetään generoimaan uutta suomalaista osaamista, työpaikkoja, vientituloja ja hyvinvointia.