Onnettomuudet: Moni soittaa po­ro­ko­la­ris­ta ensin tutulle po­ro­mie­hel­le, vaikka pitäisi il­moit­taa hä­tä­kes­kuk­seen – toimi näin, jos ajat poron päälle

Pääkirjoitus: Hal­li­tuk­sen on lei­kat­ta­va lisää, jos se aikoo pysyä ta­voit­teis­saan

Yritykset: Iissä si­jait­see eri­koi­nen ki­vi­jal­ka­kaup­pa, joka tun­ne­taan ete­läs­sä asti – Yrit­tä­jä­si­sa­ruk­sil­la on edel­leen myyn­nis­sä 10 000 VHS-ka­set­tia

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Tilaajille

Ar­vos­te­lu: Ali­ta­jun­ta taiteen läh­tee­nä

Norsut vaeltavat Stanislav Azarovin taiteessa monimutkaisen järjestelmän vertauskuvina. Ihmisen rooli on tuossa maailmassa pieni.

Norsujen kaupunki, Stanislav Azarovin grafiikkaa Galleria Varjossa (Rovakatu 40) Rovaniemellä 28.3. asti. Avoinna ma–pe 10–17, la–su 12–16. Vapaa pääsy.

Venäläisen taidegraafikko Stanislav Azarovin mustavalkoiset grafiikan teokset muodostavat kerrassaan mielenkiintoisen kokonaisuuden. Taiteilijan alitajunnasta tuntuu kumpuavan loputtomasti materiaalia. Arvoituksellisia ja unenomaisia teoksia katsellessa on vaikea muodostaa yhtä selkeää tulkintaa.

Mielessä käy virolaisen, Priit Pärnin, absurdit hahmot ja neuvostoliittolaisen elokuvaohjaajan, Andrei Tarkovskin, unenomainen mystiikka. Azarovin teosten monimerkityksellisyys voi pohjautua aikaan, jolloin Itä-Euroopan taiteilijoiden asema sensuurin kourissa oli armoton, tuolloin epäsuorasta ilmaisusta oli hyötyä.

Teos sarjasta Ihmiset ja enkelit, 2020.
Teos sarjasta Ihmiset ja enkelit, 2020.

Lue Digiä _vain 1 €/kk_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita