Aluehallituksen puheenjohtaja Timo Peisa ja hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela esittelivät tiistaina Laphan näkemyksiä tiedotustilaisuudessa Rovaniemellä.
Kuva: Jussi Leinonen
Seuraava vuosi mennään Lapin hyvinvointialueella (Lapha) valtion talutusnuorassa. Valtiovarainministeriö ilmoitti tiistaina ottavansa kolme hyvinvointialuetta arviointimenettelyyn.
Lapin kanssa samassa joukossa ovat Itä-Uusimaa ja Keski-Suomi. Näistä jokaisen talous on niin alijäämäinen, ettei sitä saada korjattua annetussa määräajassa eli vuoden 2026 loppuun mennessä.