Pääkirjoitus: Liit­ty­mi­nen Poh­jois-Poh­jan­maa­han tuskin pe­las­tai­si Län­si-Poh­jan syn­ny­tyk­siä

kolumni: Miksi työ ei löydä te­ki­jää, eikä tekijä työtä?

Tilaajille

Arvio: Ke­mi­joen ”tu­hou­tu­mi­soop­pe­ra” sai vihdoin en­si-il­tan­sa eikä peit­te­le vihaa ja pet­ty­mys­tä

Ooppera soljuu osaavissa käsissä, mutta sortuu paatokseen. All-male-panelin versio aiheesta kaipaisi raikastusta.

Karvalakkiooppera Korundissa 1.9.2022. Tapio Tuomela, musiikki. Sami Parkkinen, libretto. Erik Söderblom, ohjaus. John Storgårds, kapellimestari. Lapin kamariorkesteri. Kaari-ensemble. Rooleissa mm. Ville Rusanen, Mari Palo, Hanna Rantala ja Samuli Takkula.

Ooppera lienee saanut elitistisen taidemuodon maineen osittain sen tunnetun stereotypian takia, jossa lavalla hilluu korkealta ja kovaa kailottavia ihmisiä, tekstistä ei saa mitään selvää eikä musiikillisesta kokonaisuudestakaan oikein ymmärrä mitään.

Säälin ensikertalaisia, joita Karvalakkioopperan tapainen merkkitapaus oli houkutellut Korundiin huomattavan määrän – tuotanto oli omiaan vahvistamaan edellä kuvattuja mielikuvia. Kokeneempi kuulija pystyi onneksi näkemään pintaa syvemmälle, vaikka siinä riittikin raaputtamista.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi