Loinen, joka lui­ker­te­li kou­lui­hin

Lea Pulkkisen ja Liisa Keltikangas-Järvisen mielestä lapset jäävät koulujärjestelmän uudistusten jalkoihin. "On vaarallista, kun kouluissa asiantuntijoina toimivat konsultit eivätkä opettajat."

Lea Pulkkisen ja Liisa Keltikangas-Järvisen mielestä lapset jäävät koulujärjestelmän uudistusten jalkoihin. "On vaarallista, kun kouluissa asiantuntijoina toimivat konsultit eivätkä opettajat."

Tilaajille
Tilaajille

Uusintajuttu, julkaistu ensimmäisen kerran 12.10.2021.

Suomalainen koulu on vaarassa romuttua, sanovat psykologian emeritaprofessorit Lea Pulkkinen ja Liisa Keltikangas-Järvinen.

Pulkkinen ja Keltikangas-Järvinen puhuivat aiheesta Lapin yliopiston Tieteen päivillä.

Heidän mukaansa tasa-arvoinen koulujärjestelmä rapautuu, kun yritysmaailmasta tutut niksit otetaan käyttöön koulumaailmassa. Tapahtumaketjulla on myös virallinen termi GERM eli Global Education Reform Movement.

– Lyhenne on osuva, suomeksi sana germ tarkoittaa loista ja taudinaiheuttajaa, Pulkkinen sanoo.

Kansallinen kilpailukyky oppilaan edelle

Pulkkisen mukaan lapsen etu unohtuu, kun kansallisen kilpailukyvyn kehitys nousee muutoksen motivaattoriksi myös kouluissa.

Lue Digiä _vain 1 €/kk_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita