Pääkirjoitus: Kylien ke­hit­tä­mis­sää­tiön al­ku­pää­omas­ta on tehtävä eri­tyis­ti­lin­tar­kas­tus, to­tuu­den sel­vit­tä­mien on kaik­kien etu

kolumni: Päi­vä­kir­ja: Re­ser­vi­läis­toi­min­ta tuo so­pi­vas­ti jän­ni­tys­tä ta­sai­seen arkeen

Ve­ne­kaup­pa on noussut aal­lon­har­jal­le – Ko­ro­na-ai­ka on tuonut ve­nei­ly­har­ras­tuk­seen uusia per­hei­tä

Tatun Tarvikkeen kauppias Mika Häkkinen tekee venekauppaa ympäri vuoden. Jutuntekopäivänä mies myi venepaketin kemiläiselle asiakkaalle.
Tatun Tarvikkeen kauppias Mika Häkkinen tekee venekauppaa ympäri vuoden. Jutuntekopäivänä mies myi venepaketin kemiläiselle asiakkaalle.

Perämeren pohjukassa eletään sydäntalvea. Merenpintaa peittää noin 40 senttimetrin jääkerros, joten veneily ei ole merellä liikkuvien ykkösaihe. Veneily on silti päivittäin esillä yhdessä Pohjois-Suomen suurimmista vesikulkuneuvoja myyvistä yrityksistä eli torniolaisessa Tatun Tarvikkeessa.

– Juuri tänään sovimme kaupan yhdestä venepaketista. Se siirretään keväällä Kemiin, kauppias Mika Häkkinen kertoi.

Traficomin tilastojen mukaan vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin Suomessa vuonna 2021 yhteensä 5 167 kappaletta eli vajaa 10 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Suurin osa ensirekisteröidystä kulkuneuvoista oli moottoriveneitä, mutta myös vesiskootterit olivat suosittuja.

Venerekisterissä oli vuoden 2021 lopussa yhteensä 231 599 venettä, joista 88 prosenttia oli moottoriveneitä. Ensirekisteröinneissä lähes neljännes oli vesiskoottereita. Rekisterissä vesiskoottereita on jo lähemmäs 10 000.

Tatun Tarvikkeessa on talvisin pysyvä venenäyttely. Liikkeessä on näytillä kymmenkunta erilaista venepakettia. Niistä on tosin tällä hetkellä enää kaksi myymättä. Veneitä tulee liikkeeseen pitkin vuotta lisää.

– Jo viime vuonna venekauppa kävi hyvin. Ongelmaksi venemarkkinoillakin on tullut maailmanlaajuinen komponenttipula. Veneenrunkoja saa paremmin, mutta moottorin eri osien saatavuudessa on ollut vaikeuksia.

Mika Häkkisen myymiä veneitä menee aina Helsinkiin saakka. Myös ruotsalaiset käyvät Tatun Tarvikkeessa ostoksilla ja huoltamassa veneensä. Paljon veneitä menee Perämeren satamiin ja isoille järville, kuten Inarille ja Miekojärvelle.

– Venemallistostamme 5,5–8-metriset ovat myydyin koko. Moottoritehot vaihtelevat 50 hevosvoimasta aina 350 hevosvoimaan. Korona-aikana veneilystä on tullut entistä enemmän koko perheen vapaa-ajan viettotapa. Se ei ole pelkästään aikuisten miesten harrastus.

Häkkinen sai ilokseen huomata jo viitisen vuotta sitten, että veneilyn pariin kasvoi uusi sukupolvi. Kohta kahden vuoden ajan voimassa olleet koronarajoitukset kasvattivat venekauppaa.

– Matkailun vähenemisen myötä kotimaahan jää valtava määrä euroja. Niitä on käytetty veneilyn lisäksi myös mökkeilyyn. Mökkeily näkyy meillä soutuveneiden lisääntyneenä kauppana.

Venekauppaa voi verrata hyvin autokauppaan. Veneliikkeissä on erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja kampanjoita veneen hankkijalle. Häkkinen antaa myös perusopastuksen turvalliseen veneilyyn.

– Veneily oudoillakin vesillä on muuttunut elektronisten apuvälineiden, kuten karttaplottereiden myötä. Veneseurat ja kansalaisopistot järjestävät myös veneilyyn liittyviä kursseja. Itse olen painottanut veneilykulttuuria, missä kunnioitetaan kaikkia vesillä liikkujia.

Vesikulkuneuvon hankkineiden henkilöiden keski-ikä oli 50 vuotta, ja naisten osuus ostajista oli 13 prosenttia.

Uusien veneiden ostajista noin 84 prosenttia on yksityishenkilöitä.

– Meillä veneen ostajien ikä asettuu yleensä 35–50 vuoden ikähaitariin. Se on aktiivinen ikäryhmä, Mika Häkkinen sanoo.

Myös käytettyjen veneiden kauppa on noussut aallonharjalle. Ne eivät viihdy pitkään liikkeessä.

– Meille tuodaan veneitä paljon huoltoon ja osaa niistä säilytetään piha-alueella. Kun ohikulkija on nähnyt asiakkaan veneen, hän on voinut soittaa minulle ja kysyä, että onko kyseessä oleva vene myynnissä, Mika Häkkinen kertoo.

Kauppias jakaa auliit kiitokset Metsähallitukselle, joka on edistänyt alueen veneilyä.

– Metsähallitus on tehnyt pitkäjänteistä työtä saariston hyväksi. Esimerkiksi Perämeren kansallispuiston laiturirakenteita on parannettu. Moni ei tiedäkään, kuin hieno saaristo meillä on Kemin ja Tornion edustalla. Olisi hienoa, jos Kemin ja Tornion kaupungitkin rakentaisivat tuleviakin veneilijöitä varten lisää asianmukaisia laituripaikkoja, Mika Häkkinen toivoo.

Vesikulkuneuvot

Ensirekisteröinnit 2020 ja 2021

Moottoriveneitä rekisteröitiin 2020 3361 kappaletta ja viime vuonna 3700 kappaletta.

Vesiskootteri: 1272 kpl, 1276 kpl.

Purjevene: 21 kpl, 22 kpl.

Hydrokopteri: 4 kpl, 13 kpl.

Ilmatyynyalus: 2 kpl, 7 kpl.

Moottoripurjehtija: 1 kpl , 1 kpl.

Muut: 40 kpl, 44 kpl.

Yhteensä vuonna 2020 ensirekisteröitiin 4769 vesikulkuneuvoa ja vuonna 2021 luku nousi 5167:ään.

Noin 16 prosenttia uusista veneistä rekisteröitiin yritysten nimiin.

Kysyntää on, myytävä kortilla
Jouni Valikainen

Risto Kamppinen on myynyt  vuodesta 1985 lähtien veneitä ja perämoottoreita  Kemin Prima-Raudassa. Veneenmyyjällä on edessään mielenkiintoinen kesä, sillä myytävää ei riitä kaikille halukkaille. Tilaukset hän tekee maahantuojalle vähintään puoli vuotta ennen veneilykauden alkua. Maahantuojankin varastot ovat rajalliset muun muassa komponenttipulan vuoksi.

Kemin Prima-Raudan kauppias Risto Kamppinen tekee maahantuojalle venetilaukset vähintään puoli vuotta ennen varsinaista veneilysesonkia.
Kemin Prima-Raudan kauppias Risto Kamppinen tekee maahantuojalle venetilaukset vähintään puoli vuotta ennen varsinaista veneilysesonkia.
Kuva: Jouni Valikainen

– Asiakkaat varaavat venepaketteja aiemmin ja aiemmin, ja ensi kesänä meillä tulee pula veneistä ja moottoreista. En usko, että enää keväällä maahantuojilta löytyy meille tavaraa. Hankala kesä on tulossa, Risto Kamppinen kertoo.

Prima-Raudan valikoimissa on Terhi-, Suvi- ja Palta- merkkiset veneet. Veneen perään voi laittaa Hondan tai Tohatsun perämoottoreita.

– Useiden eri mallien osalta pitää kesällä myydä ei oota. Jo viime syksynä tilasin maahantuojalta perämoottoreita ja nyt piti vielä varmistaa, että saan varmuudella niitä asiakkaille. Veneiden puolella etenkin pienehköjen pulpettiveneiden saanti on vaikeaa. Mietinnässä onkin, että pitäisikö ottaa vielä jokin uusi merkki myyntiin.

Vesikulkuneuvojen menekkiin Kamppisen mielestä vaikuttaa mökkeilyssä menossa oleva sukupolvenvaihdos.

– Kun nuorempi sukupolvi remontoi vanhaa kesämökkiä, niin samalla he haluavat pistää uusiksi venekaluston. Jonkin verran asiakkaina on ollut myös aivan uusia veneilyn harrastajia, Risto Kamppinen kertoo.