uimarannat: Si­ni­le­vä­kau­si on alkanut La­pis­sa­kin – ha­vain­to­ja etenkin Pe­rä­me­ren ran­ni­kol­ta

pääkirjoitus: Hy­vin­voin­ti­alueen pitää olla valmis puolen vuoden päästä – joh­ta­ja­va­lin­nat ovat työl­lis­tä­neet eikä ra­di­kaa­lei­hin muu­tok­siin tunnu olevan aikaa

Pääkirjoitus
Tilaajille

Väy­lä­vi­ras­to esittää Lapille vain rip­pei­tä lii­ken­ne­väy­lien re­mont­ti­ra­hois­ta, mikä uhkaa maa­kun­nan elin­voi­mai­suut­ta ja huol­to­var­muut­ta – tätä ei pidä hy­väk­syä

Pääkirjoitus // 23.6.2022

Väylävirasto näyttää unohtaneen Lapin esityksestään, missä se listaa uusia rata-, maantie- ja vesiväyläinvestointeja vuosille 2023–2030. Lähes 130 hankkeesta yksitoista osuu pohjoisimpaan maakuntaan, missä valtio aikoo korjata liikenneväyliä seitsemän vuoden aikana vain vajaalla 86 miljoonalla eurolla. Loput rahat, yhteensä 3,4 miljardia euroa, menevät pääosin Etelä-Suomen väylähankkeille.

Suomessa on kaikkiaan noin 454 000 kilometriä maanteitä, joista 78 000 kilometriä kuuluu valtiolle ja on siten Väyläviraston vastuulla. Lapin maantieverkoston pituus on reilut 9 100 kilometriä, 12 prosenttia koko maan yleisestä maantieverkostosta. Nyt virasto tarjoaa pohjoiseen väylänkorjauspottia, jonka osuus koko potista on vain 2,5 prosenttia. Se tietää sitä, että pitkään suunnitellut, mittavat remontit Lapin rapistuvilla pääväylillä jäävät odottamaan – jälleen kerran – aikoja parempia.