Mainos

Val­mii­na muu­tok­seen, jota ei enää mikään pysäytä – ”Kun ben­sa­lenk­ka­ri­ni ja auton moot­to­rin pehmeät pörinät lak­ka­si­vat kiin­nos­ta­mas­ta”

-

Oli vuosi 2019 ja työreissu Saksaan. Volkswagenin tehdas halusi tutustuttaa meidät autokaupan ammattilaiset tulevaan Volkswagen ID -täyssähköautojen tuoteperheeseen. Emme päässeet ajamaan autoja, saati näkemään pellin alle. Tiesimme myös joutuvamme odottamaan malleja vielä reippaan vuoden. Kipinä kuitenkin syttyi. Päätin, että seuraava autoni olisi täyssähköinen ID.3.

Reissusta palatessani kotona odotti perhe ja tuttu 310-heppainen Volkswagen Golf R, josta olin GTI Golfin tavoin haaveillut pikkupojasta lähtien. Nyt liikkumisemme hoituu syksyllä 2020 hankkimani täyssähköisen ID.3:n avulla , josta on tullut lapsia myöten perheemme suosikki. Bensa-auton perään emme ole kaipailleet. Muistan kuitenkin haaveeni GTI Golfista, ruutukuvioisista penkeistä ja ikonisesta autoilun fiiliksestä. Nyt auringon täyttämässä kesäillassa tätä tekstiä kirjoittaessani ihan huvittaa, kuinka nopeasti omat bensalenkkarini ja auton moottorin pehmeät pörinät lakkasivat kiinnostamasta. Olen silti iloinen, että sain nauttia aikansa bensa-auton pörinöistä ja voin sitä muistella.

Kuka osaisi nykyään kuvitella elämää ilman kosketusnäytöllisiä puhelimia? Autoala tulee tekemään vastaavanlaisen teknologialoikan. Muutosta ei pysäytä enää mikään.

Meillä jokaisella liittyy autoiluun paljon tunteita ja muistoja – hyviä ja huonoja hetkiä kuin amerikkalaisissa elokuvissa konsanaan. Siksi kai moni vielä vastustaa sähköautoja. Autoilun sähköistyminen tulee kuitenkin etenemään nopeammin kuin olemme uskoneet. Kuka osaisi nykyään kuvitella elämää ilman kosketusnäytöllisiä puhelimia? Autoala tulee tekemään vastaavanlaisen teknologialoikan. Muutosta ei pysäytä enää mikään.

Haluan omalla esimerkilläni näyttää, että voimme olla valmiita siihen myös täällä pohjoisessa. Hankin sähköauton, koska halusin nähdä, miten se soveltuu Lapin olosuhteisiin. Oppia käyttämään sitä ja jakaa kokemuksiani. Olla suunnannäyttäjänä Volkswagenin sähköistäessä koko Suomen liikenteen.

Voisiko arjen ykkösauto olla sittenkin sähköauto? Ja se niin monesta perheestä löytyvä iäkkäämpi ja isommalla vetokyvyllä varustettu auto polttis, jolla harvat lomareissut tehdään?

Sähköauto vaatii mukautumista siinä missä mikä tahansa muu auto. Kyllä, Lappi on pitkien etäisyyksien aluetta. Mutta kuinka moni ajaa päivittäin monta sataa kilometriä? Koin herätyksen, kun merkkasin ylös päivittäiset ajomme. Ei ole montaa päivää kuussa, että ajaisimme yli 70 kilometriä. Reissuillakaan ei kertaheitolla ajeta pysähtymättä yli 300 kilometriä. Jos mietit omien arkipäiviesi ajoa, voisiko arjen ykkösauto olla sittenkin sähköauto? Ja se niin monesta perheestä löytyvä iäkkäämpi ja isommalla vetokyvyllä varustettu auto polttis, jolla harvat lomareissut tehdään?

Moni ajattelee sähköauton lataamisen olevan hankalaa. Pääsääntöisesti autot kuitenkin seisovat kotipihoilla tai työpaikoilla suurimman osan vuorokaudesta. Erinomaista latausaikaa minusta. Entäpä, kun meillä on pitkä talvi ja sähköä kuluu enemmän? No, polttomoottoriautotkin kuluttavat talvella enemmän. Meillä polttoaineeseen ei kulu enää kuukausittain 150–200 euroa, vaan 100 kilsan ajot hoituvat 1,50–3 euron kuluilla. Omalle perheelleni sähköauto on ollut edullisin ratkaisu.

Se on myös tuonut iloa autoiluuni. Auto vastaa kaasuun heti. Käyttömukavuus on omassa sfäärissään. Kesällä auto viilenee ja talvella lämpenee nopeasti. Huolloilla ei ole kilometrirajaa. Koska autoilun sähköistyminen on väistämätöntä, sähköauton jälleenmyyntiarvokaan ei alene kuten polttomoottorilla. Hupaisaa, hauskaa, helppoa ja hiljaista. Sellaista on sähköautolla ajo.

Moni tuumii, että no jos vielä yksi polttis ja sitten sähköauto. Miksi? Volkswagenilta on sanottu: ”Emme tee sähköautoja miljonääreille vaan miljoonille.”

Maailma tarvitsee muutosta, ja sen muutoksen voimme tehdä vain me ihmiset. Meidän on ajateltava myös seuraavia polvia. Moni tuumii, että no jos vielä yksi polttis ja sitten sähköauto. Miksi? Volkswagenilta on sanottu: ”Emme tee sähköautoja miljonääreille vaan miljoonille.” Menemme kohti hiilineutraalin liikkumisen aikakautta, eikä sen tarvitse alkaa huomenna. Se voi alkaa nyt.

Kirjoittaja on Pörhö RovaniemenVolkswagen-myyntipäällikkö. 

Volkswagenin täyssähköisen ID.3:n toimintasäde on jopa 539 km. Ajatko päivässä sitä enempää?
Volkswagenin täyssähköisen ID.3:n toimintasäde on jopa 539 km. Ajatko päivässä sitä enempää?


Pörhö – Meissä on enemmän yritystä

Kiinnostuitko sähköautoista? Ota yhteyttä:

Jukka Sorro, 020 762 4352, jukka.sorro@porho.fi


Pörhö Rovaniemi & Pörhö Rovaniemi Vaihtoautokeskus 

Teollisuustie 25, 96300 Rovaniemi

Avoinna: ma–pe 8–17, la 10–14

Automyynti: 020 762 4300

Vaihtoautokeskuksen automyynti: 020 762 4350

Vaihde: 020 76244

www.porho.fi/toimipaikat/Rovaniemi 


PÖRHÖN AUTOLIIKE 

Pörhö Rovaniemi on osa Pörhö-ketjua, johon kuuluu 13 autoliikettä. 65-vuotias Pörhön Autoliike on perustettu Torniossa vuonna 1956, ja on siten yksi Suomen vanhimmista toimijoista alalla. Ketjun liikkeet sijaitsevat yhdeksällä paikkakunnalla Lapissa, Kainuussa, Koillismaalla, Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla sekä Pohjois-Savossa. Pörhön kautta löytää vuoden aikana noin 10 000 autoa omistajansa. Yritys noudattaa ISO 9001 -johtamisen laatustandardia ja ISO 14001 -ympäristöstandardia.

-








.