Kadonnut: Poliisi etsii 15-vuo­tias­ta Jimi Repoa Ro­va­nie­mel­tä

Asuntolainat: Nyt voit katsoa ajan­ta­sai­set eu­ri­bor-ko­rot Lapin Kansan netistä

Pääkirjoitus: Uusilla met­sien­suo­je­lu­alueil­la py­ri­tään vai­kut­ta­maan vaa­lei­hin, ei hak­kui­siin

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Turhaa vas­tak­kain­aset­te­lua

Taru Salo väittää kolumnissaan (LK 29.10.) varhaiskasvatuksen korkeakoulutettujen opettajien istuvan jatkuvasti palavereissa lastenhoitajien pyörittäessä lapsiryhmiä. Tämä ajattelutapa, jossa asetetaan vastakkain opettajat ja lastenhoitajat, on haitallinen varhaiskasvatuksen jo nyt kriittiselle työntekijäpulalle.

Korkeakoulutetut opettajat ovat panostus varhaiskasvatuksen tulevaisuuteen. Koulutus mahdollistaa sen, että varhaiskasvatus on laadukasta ja lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ymmärtävää. Ei ole yhdentekevää, millaisilla pedagogisilla toimilla lapsia tuetaan.

Opettajat ovat myös aktiivisesti läsnä lapsiryhmissä. Jos heitä ei siellä näy, he tekevät pedagogista suunnittelua ja käyvät lasten hyvinvointia tukevia palavereita. Nämä ovat tärkeitä asioita lasten kannalta. Työntekijäpulassa näistä joudutaan joustamaan ja jättämään laatua ylläpitävät työt väliin lapsiryhmän pyörittämisen takia, mikä näkyy myös ryhmien toiminnassa.

Sen sijaan, että asettaisimme työntekijäryhmiä vastakkain, tulisi meidän arvostaa kaikkia varhaiskasvatuksen ammattiryhmiä.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.