Kolumni

Toi­mit­ta­jal­ta: Mak­sai­sit­ko lu­mi­lo­mas­ta?

Kirjoittaja on Uusi Rovaniemi -lehden toimittaja.
Kirjoittaja on Uusi Rovaniemi -lehden toimittaja.
Kuva: Jussi Leinonen

Muistan epätodellisen tunteen vuoden takaa. Joulun lähestyessä Rovaniemen keskusta kuhisi kansainvälisempänä kuin koskaan. Lordinaukion vilinä toi mieleen kansainvälisen lentokentän. Uusia ravintoloita ja safariyrityksiä ilmestyi kaupunkikuvaan kuin sieniä sateella.

Huomasin pohtivani, että Lapissa eletään kuin historiallisen kultaryntäyksen keskellä, josta suurin osa suomalaisista on autuaan tietämättömiä. Mielestäni valtakunnallinen mediakaan ei ilmiötä juuri tavoittanut.

"Huomasin pohtivani, että Lapissa eletään kuin historiallisen kultaryntäyksen keskellä, josta suurin osa suomalaisista on autuaan tietämättömiä."

Eri puolilta maailmaa saapui Rovaniemelle ja Lappiin laatutietoisia ja maksukykyisiä matkailijoita kokemaan pohjoista eksotiikkaa. Syntyi palveluja, jollaista he lomaltaan halusivat.

Vaikka ylikuumenemisesta kenties olikin jo merkkejä, ei kukaan voinut varautua koronan kaltaiseen muuttujaan.

Luulenpa, että Lapin matkailu muodossa, jota me paikalliset olemme saaneet edeltävät talvet todistaa, on uppo-outo ilmiö suurelle osalle suomalaisista.

Saattaa olla, että se on osaltaan hidastanut päätöksenteon tahmeuteen matkustusrajoitusten sorvauksessa. Jostakin syystä Lapin matkailun työpaikat eivät rinnastu matkapuhelinjätin tai paperitehtaan vastaaviin, eikä niiden menetykseen suhtauduta kansallisena tragediana.

Normalisoisivat hintoja, niin meilläkin olisi varaa, niin iltapäivälehtien puheenvuorot kuin somekansa ovat purnanneet. Lappi on siellä jossain, ja siellä nyt oireillaan, kun bisnes ei enää kannata

Matkustusrajoitusten osalta alati muuttuva tilanne on toki mutkikas. Paras vaihtoehto olisi varmastikin luoda malli, joka palvelisi yli vaihtelevien olosuhteiden, joita epäilemättä on edessä matkalla uuteen, rokotteenjälkeiseen normaaliin.

Moni Lapin matkailuyritys on saattanut toimia lähes täysin kansainvälisen asiakaskunnan varassa. Tuotteistusta tai markkinointia paikallisille tai suomalaisillekaan ei ymmärrettävästi ole tarvinnut tällöin tehdä.

Kotimaanmatkailussakin on kuitenkin potentiaalia. Matkailutuotteita on sorvattu uudelle asiakaskunnalle jo tulevaksi jouluksi.

Ilmastonmuutos on tosiasia, jonka näkökulmasta vilkkaan lentomatkailun hiipuminen voi olla myös hyvä asia. Kuten Lapin Kansastakin saimme maanantaina lukea, Etelä-Suomen keskitalvesta on tulossa ilmaston lämpenemisen seurauksena entistä enemmän kuin pitkä musta ja märkä marraskuu. Siis jopa kuukausia tätä meillä Rovaniemelläkin viime viikot vallinnutta sääolosuhdetta.

Ilmaston lämpenemisestä ei voi millään tasolla iloita, mutta Lapin vetovoimaa kotimaassa se saattaa kohentaa. Loputtomassa marraskuussa lumiloma pohjoiseen voi näyttäytyä matkailutuotteena, josta ollaan jo valmiita maksamaan.