Hiihto: MM-kul­taa tuli! Niko Anttola hal­lit­si vapaan kisaa läh­dös­tä maaliin

Pääkirjoitus: Seu­raa­van pää­mi­nis­te­rin puo­lue­kan­ta on vielä ar­voi­tus – ­var­maa on, että hal­li­tus­neu­vot­te­luis­ta tulee en­nä­tys­vai­keat

Uutisten viikko: Näin koulut saavat Lapin Kansan di­gi­tun­nuk­set käyt­töön­sä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Tar­vi­taan­ko rau­ta­tie­tä Lap­piin? – "Ennen suuret puu­mää­rät ui­tet­tiin Ki­ti­sen, Luiron ja Ke­mi­joen kautta Kemiin"

Jotkut vastustavat rautatien rakentamista Lappiin. En tiedä vastustamisen syitä. Ei riitä, että sanotaan, ettei sitä tarvita, eikä sitä kannata rakentaa. Faktoja pitää olla.

Metsä Group rakentaa Kemiin jättikokoisen biotehtaan 1,6 miljardilla eurolla. Se on suurin investointi, mitä koskaan on tehty. Se tuo työtä ja varallisuutta tulevaisuudessa. Metsätalous elpyy varsinkin Lapissa voimakkaasti. Se tuo tuloja metsänomistajille, metsäkone- ja kuljetusalan yrittäjille sekä työntekijöille. Muu liike-elämä hyötyy myös tilanteesta.

Nyt pitäisi Lapin rautatiehanke panna alulle. Se olisi tarpeen muun muassa metsistä hakatun puutavaran kuljetuksiin Kemin tehtaalle. Ennen suuret puumäärät uitettiin Kitisen, Luiron ja Kemijoen kautta Kemiin. Tätä mahdollisuutta ei enää ole. Puutavaran kuljetus rautatiellä on turvallista ja suurilla määrillä edullista. Se täydentäisi maantiekuljetuksia, eikä olisi niitä vastaan.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.