Porocup: Luonto näytti voi­man­sa – kisa jou­dut­tiin kes­keyt­tä­mään

kolumni: Kuka sinä olet sil­loin, kun kukaan ei ole kat­so­mas­sa?

pääkirjoitus: Esi­mer­kil­lä on voimaa

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Tämä koulu keksi yk­sin­ker­tai­sen keinon, miten jo­kai­nen oppilas saa ope­tus­ta omalla ta­sol­laan, mutta miksei malli ole käy­tös­sä kaik­kial­la – Opet­ta­ja: "Ehkä pe­lä­tään lei­maan­tu­mis­ta"

Paljon puhuttu inkluusio tarkoittaa oppimisen ja osallistumisen esteiden poistamista – ei suinkaan ilman tukea jättämistä tai erityisopetuksesta luopumista. Kävimme yläkoulussa, jossa oppimisen varmistamiseksi on kehitetty oma malli, joka toimii.

Tyrnävän Kuulammen koululla kehitetyn Tavoita-mallin idea on yksinkertainen, mutta toimivaksi koettu. Oppilaat kokevat saavansa nyt omantasoistaan opetusta, mikä on parantanut myös työrauhaa.
Tyrnävän Kuulammen koululla kehitetyn Tavoita-mallin idea on yksinkertainen, mutta toimivaksi koettu. Oppilaat kokevat saavansa nyt omantasoistaan opetusta, mikä on parantanut myös työrauhaa.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Ensin oli tarve, ja sitten siihen keksittiin ratkaisu.

Pohjois-Pohjanmaalla Tyrnävällä kehitetty opetuksen Tavoita-malli näyttää, miten koulu voi tarjota tasa-arvoisen mahdollisuuden oppia kaikille, myös keskimääräistä heikommin tai paremmin suoriutuville.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi