Talven jälkeen lai­tu­reis­sa on aina jotain kor­jat­ta­vaa - ve­nei­ly­kau­si on alkanut Me­ri-La­pis­sa

Kemin konevarikon hitsarit Ilkka Parkkasaari (oik.) ja Risto Heiskanen kunnostavat Uleninrannan laiturin oikealle kohdalle.
Kemin konevarikon hitsarit Ilkka Parkkasaari (oik.) ja Risto Heiskanen kunnostavat Uleninrannan laiturin oikealle kohdalle.
Kuva: Jouni Valikainen

Eihän siitä ole kuin hetki aikaa, kun jäät seilasivat vielä Kemin Kiikelinlahdella ja nyt veneilykausi on täydessä vauhdissa. Kemissä yhdyskuntatekniikan henkilökunta laittaa tämän viikon siltoja paikalleen, jotta veneilykausi pääsee kunnolla käyntiin.

–.Olemme asettaneet takarajaksi kesäkuun ensimmäisen päivän. Hankala jäätalvi aiheuttaa meille lisätöitä. Mansikkanokan pienvenesatamassa kaksi laituria meni poikki, mutta saamme ne korjattua, yhdyskuntatekniikan työnjohtaja Pekka Haapaniemi kertoi.

Hahtisaaren pienvenesatamassa on kaksi uudehkoa teräsponttoonilaituria ja kolme vanhempaa laituria. Puiset laiturit ovat päässeet huonoon kuntoon.

– Ajan hammas on purrut niihin. Tuomme veneilykauden jälkeen Kuivanuorosta kaksi teräsponttoonilaituria Hahtisaareen ja rakennamme niistä yhden laiturin. Kuivanuorossa neloslaituri oli viime kesän pois käytöstä, kun virran mukana tullut toinen laituri sukelsi sen alle. Ykköslaituri toimi Kuivanuorossa huoltolaiturina.


Veneilijät ovat olleet ainakin Hahtisaaressa hyvinkin omatoimisia. He ovat tuoneet veneitä omille paikoilleen ennen kuin sillat olivat käytössä.

– Laitureissa pitää olla sillat, sillä muuten laiturit hajoaisivat myrskyissä kivikkoja vasten. Nyt kun laiturissa on veneitä paikallaan, se  hankaloittaa siltojen asennusta. Ymmärrän, että hinku vesille on näin keväällä kova, mutta veneet hidastavat asennustyötä.

Hahtisaaren, Uleninrannan ja Mansikkanokan käyttöaste on korkea Uleninrannalle on pitänyt jonottaa paikkoja. Keskustassa sijaitseva Ulenin venesatama on tarkoitettu ensisijaisesti purjeveneiden ja moottoripurjehtijoiden käyttöön. Ulenin venesatamassa sijaitsee myös valtaosa vierasvenepaikoista. Paavonkarissa on 123 venepaikkaa, joista vieraspaikkoja on kuusi

Kemissä ja Torniossa laituripaikkojen vuokrat ovat kohtuuhintaisia, kun niitä vertaa etelämpänä sijaitseviin merenrantakaupunkeihin. Esimerkiksi Hahtisaaressa kolmoslaiturin 3,3 metrin levyisen paikkavuokra on 158 euroa kaudessa.

– Laituripaikoista saatavat vuokratulot eivät riitä kattamaan edes normaaleja huoltotoimenpiteitä, Pekka Haapaniemi kertoi.


Tornion kaupungilla on neljä venesatamaa. Laitureissa on vuokrattavana yhteensä 318 venepaikkaa. Kemissä paikkoja on noin 650.

Kaupungin omistamilla ranta-alueilla Tornionjoella on myös venerantoja ja rantautumispaikkoja. Tornion venelaiturit sijaitsevat Letossa, Tullinrannassa, Pukulmissa ja Pertanrannalla. Nordbergin möljä on ainoastaan vierasvenesatama. Yksityisiä satamia löytyy muun muassa Puotikarista, Kaakamoniemestä ja Torandasta.

– Meillä on parhaillaan laitureiden asennus meneillään. Ilmojen lämmetessä veneilijöille tuli kiire ja asennuksia pitäisi tehdä monessa paikassa yhtä aikaa,Tornion kunnossapitomestari Juha Virta kertoo.

Tornion laiturit ovat suhteellisen uusia ja hyvässä kunnossa.

– Ei niissä ole mitään lahovikoja. Talven jäljillä laitureissa on aina jotain korjattavaa. Esimerkiksi Leton venesatamassa jää nousi ja laski moneen kertaan ja laituri oli kierteellä kuin tuulimyllyn siivet. Aika kestäviä kamppeita nuo näyttävän olevan, Virta sanoo.

Torniossa Leton pienvenesatama on suurin ja suosituin. Vuokrausaste on satamissa yli 90 prosenttia.

– Monet vaihtavat veneensä jossain vaiheessa isompaan ja ensimmäisenä tulee isommista laituripaikoista puute, Juha Virta tietää kertoa.