Stora Enso jär­jes­ti tur­val­li­suus­vii­kon omilla työ­mail­laan ympäri maail­maa – viikko näkyi myös Lapin hak­kuu­työ­mail­la

Juha Mäcklin (oik) ja Tatu Laakkonen kävivät tervehtimässä motokuljettaja Juha Haapaniemeä. Keskusteluaiheena oli tällä kertaa hakkuutyömaiden turvallisuus. Hakkutyömaan kyltit olivat asianmukaisesti omilla paikoillaan.
Juha Mäcklin (oik) ja Tatu Laakkonen kävivät tervehtimässä motokuljettaja Juha Haapaniemeä. Keskusteluaiheena oli tällä kertaa hakkuutyömaiden turvallisuus.
Juha Mäcklin (oik) ja Tatu Laakkonen kävivät tervehtimässä motokuljettaja Juha Haapaniemeä. Keskusteluaiheena oli tällä kertaa hakkuutyömaiden turvallisuus.
Kuva: Jouni Valikainen

Aj-Metsän motokuljettaja Juha Haapaniemen työvuoro on tehty ja hän ajaa koneensa kohti Akkunusjoen varressa olevalle hakkuutyömaan parkkipaikalle. Haapaniemeä on vastassa Stora Enson operaattori Juha Mäcklin sekä metsäasiantuntija Tatu Laakkonen. Miehet käyvät läpi korjuutyömaita koskevia turvallisuusasioita.

Kolmikko on  pukenut värikkäät liivit päällensä.

– Motokuskilla riittää tarpeeksi huomioitavaa itse puunkaadossa. On vaikea havaita hakkuutyömaalle tulevia ihmisiä, jos he eivät ole pukeutuneet värikkäisiin asusteisiin, Haapaniemi sanoo.

Haapaniemelle ei ole sattunut hakkuutyömailla vaaratilanteita muiden metsässä liikkuvien kanssa. Hän on välttynyt myös itse tapaturmilta.

– Metsäasiantuntija on antanut puukauppaa tehdessä isännälle tiedon puunkorjuun alkamisesta. Hän voi ottaa yhteyttä koneenkuljettajaan, jos aikoo tulla hakkuutyömaalle. Koneenkuljettaja antaa tarvittaessa isännälle suojakypärän ja huomioliivin, Tatu Laakkonen kertoi.

Stora Enson metsäammattilaiset ovat koonneet turvallisuusvinkkejä retkeilijöille, urheilijoille ja muille metsäluonnosta nauttiville.

– Turvaetäisyys metsäkoneesta on 90 metriä. Se tuntuu pitkältä, mutta jos koneesta menee ketju poikki, se lähtee vauhdilla melko pitkälle. Kaadettu puu voi puolestaan kaataa toisen puun, joten turvaetäisyyttä kannattaa noudattaa, Juha Mäcklin selvitti

Viime vuonna Stora Enso Metsän henkilöstölle sattui kaksi poissaoloon johtanutta tapaturmaa. Puunkorjuussa ja kuljetuksissa mukana olleet joutuivat yksitoista kertaa jäämään sairauslomalle työtapaturman vuoksi.

– Aiemmilta vuosilta on yksi ikävä tapaus, jossa sivullinen oli jäänyt hakkuutyömaalla kaatuvan puun alle. Tässä tapauksessa henkilö selvisi, mutta toisinkin olisi voinut käydä, Mäcklin sanoi.

Etäisyyden ja värikkään vaatetuksen lisäksi Stora Enson ja sen yhteistyökumppaneille on painotettu pystyssä olemisen tärkeyttä. Yhtiön Suomen puunhankinnassa työtapaturmista puolet on liukastumisia ja kompastumisia.

– Motokuskin kannattaa olla varovainen, kun hän laskeutuu koneesta alas. Kuljettajilla on kännykässään 112-mobiilisovellus, joka myös paikantaa soittajan. Jos kännykkä on hytissä ja kuljettaja jalkakipuisena maassa, niin kännykän hakeminen voi olla työläs homma, Tatu Laakkonen muistutti.

Mäcklin ja Laakkonen kiertävät yhtiön hakkuutyömaita ja tekevät samalla turvallisuushavaintoja.

– Otamme havainnoissamme huomioon työmaiden hyvät ja vähemmän hyvät ratkaisut. Niitä tekevät yhtälailla kuljettajat ja toimihenkilöt. Näitä turvallisuusasioita tulee mietittyä vapaa-ajallakin, Mäcklin ja Laakkonen sanoivat.

Akkunusjoen hakkuutyömaalla turvallisuusasiat olivat kunnossa. Esimerkiksi hakkuutyömaasta kertovat liikennemerkit olivat oikeilla paikoillaan ja työntekijöillä oli värikkäät liivit päällä.

– Yhtiön sloganina on "Jokainen kotiin turvallisesti joka päivä", Juha Mäcklin kertoi.