Some korvaa näy­te­ik­ku­nan – Eko-Lyy­lin pieni puoti si­jait­see mel­kein­pä pii­los­sa au­to­tal­lin takana, mutta kauppa käy­dään­kin ver­kos­sa

Outi Moilanen perusti ekologiseen kosmetiikkaan ja pesuaineisiin erikoistuneen verkkokaupan.

Muun muassa käsintehnyt palashampoot ja siivoussaippuat kuuluvat Eko-Lyylin valikoimaan. Yrittäjä Outi Moilanen suosii itsekin luonnonmukaista kosmetiikkaa.
Muun muassa käsintehnyt palashampoot ja siivoussaippuat kuuluvat Eko-Lyylin valikoimaan. Yrittäjä Outi Moilanen suosii itsekin luonnonmukaista kosmetiikkaa.
Kuva: Pekka Aho

Autotallin takaovesta avautuu pikkuruinen puoti, jonka hyllyt pullistelevat muun muassa luonnonmukaisista raaka-aineista käsin tehtyjä saippuoita ja palashampoita sekä ekologisia siivoustuotteita.

– Suosikkeja ovat nämä Saaren taika -saippuat ja muu kosmetiikka sekä Kiertin tiskirätit, kertoo Eko-Lyylin yrittäjä Outi Moilanen.

Puoti sijaitsee omakotitalon pihapiirissä Ounasrinteellä. Yrityksen varsinainen kauppapaikka on kuitenkin verkossa.

Moilanen toimi yhtenä Kauppakeskus Rinteenkulmassa toimineen Ailo-shopin yrittäjistä. Lahjatavaraliike lopetti toimintansa viime keväänä, kun korona hiljensi kaupan.

– Ajatuksena oli oman liikkeen avaaminen, mutta kun koronatilanne jatkui, päätin perustaa verkkokaupan, Outi Moilanen sanoo.

Haaveissa siintää yhä oman kivijalkakaupan avaaminen keskustaan.

– Katsotaan nyt, miten tämä lähtee käyntiin, kauppias sanoo.

Markkinointi on A ja O

Yrittäjän kokemuksen mukaan verkkokauppa toimii hyvin eri tavalla kuin niin sanottu kivijalkakauppa.

– Opetteluahan tämä on, Moilanen sanoo.

Yrittämisen ohessa hän opiskeleekin verkkokaupan perusteita vuoden pituisessa koulutuksessa.

– Markkinointi on välttämätöntä. Kuten koulutuksessa se muotoiltiin: uusi verkkokauppa sijaitsee kuin autiolla saarella, ilman markkinointia sinne ei löydä kukaan.

Outi Moilanen on tuttu Rinteenkulmassa toimineesta Ailo-shopista. Kun korona hiljensi kaupan lahjatavaraliikkeessä, Moilanen päätti perehtyä verkkokaupan saloihin. Eko-Lyylissä kauppa käydään pääasiassa verkossa, mutta pieni puotikin palvelee silloin tällöin. Siltä voi myös halutessaan noutaa verkossa tekemänsä ostokset.
Outi Moilanen on tuttu Rinteenkulmassa toimineesta Ailo-shopista. Kun korona hiljensi kaupan lahjatavaraliikkeessä, Moilanen päätti perehtyä verkkokaupan saloihin. Eko-Lyylissä kauppa käydään pääasiassa verkossa, mutta pieni puotikin palvelee silloin tällöin. Siltä voi myös halutessaan noutaa verkossa tekemänsä ostokset.
Kuva: Pekka Aho

Toistaiseksi Moilanen on keskittänyt yrityksen markkinoinnin sosiaaliseen mediaan: Facebookiin ja Instagramiin.

– Ekologinen ja eettinen kuluttaminen kiinnostaa erityisesti nuorempaa ikäpolvea ja naisia, joten voin kohdentaa markkinointia heille, Moilanen avaa.

Myös kaupan valikoima rakentuu pitkälti verkossa vastaan tulleista, mielenkiintoisista uutuuksista.

– Suurin osa tuotteista syntyy pienyrittäjien käsityönä. Heidän somepäivityksiään seuraankin tarkalla silmällä, Moilanen sanoo.

Tausta

Verkosta ostaminen yleistyy

Verkko-ostamisen osuus on noussut erityisesti harrastustuotteiden ja ruoan osalta.

Eniten verkosta ostetaan yhä vaatteita, kenkiä, asusteita ja kodin elektroniikkaa.

Lähes kolmannes kokee koronan lisänneen verkko-ostamista.

Jo yli 60 prosenttia kyselytutkimuksen vastaajista oli ostanut verkosta kuluneen kuukauden sisällä.

Lähde: Suuri verkkokauppatutkimus 2020