Pääkirjoitus: Suur­pe­dot tap­poi­vat 2020 en­nä­tys­mää­rän poroja, mikä näkyi myös valtion mak­sa­mis­sa kor­vauk­sis­sa – sys­tee­mis­sä on yhä paljon pa­ran­ta­mi­sen varaa

Petovahinkokorvaukset: Ka­to­tal­ven kallis lasku – Vuonna 2020 po­ron­omis­ta­jil­le mak­set­tiin kor­vauk­sia 7,3 mil­joo­naa euroa

Mainos: Yhtä tuore kuin jär­ves­tä nos­tet­tu rautu. Tilaa Lapin Kansa 1kk 1 €. Klikkaa ti­laus­si­vuil­le.

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Säh­kö­au­tol­la päin seinää

Euroopan komissio ajaa henkilöautoilun sähköistämistä. Suomen tavoitteet edellyttäisivät satojen tuhansien ladattavien hybridien ja täyssähköautojen lisäystä 2030 mennessä. Tämäkin olisi vasta murto-osa koko henkilöautokannasta, jonka uudistumisvauhtiin ja keskihintaan verrattuna tavoite vaatisi suomalaisilta miljardien ylimääräistä investointia. Rahaa, joka olisi muusta kulutuksesta pois, ja jota valtaosalla ei vain ole.

Lisäksi sähköautoilun yleistyminen vaatisi valtavasti latauspisteitä koteihin, työ- ja liikepaikoille sekä päätieverkon varteen. Kyse ei ole sähkön kulutuksesta, vaan yhtäaikaisen lataustehon tarpeesta.