Työtaistelut: SAK ja jä­sen­lii­tot aloit­ta­vat po­liit­ti­set työ­tais­te­lu­toi­met ensi vii­kol­la – EK:n Hä­kä­mies toi­min­ta­päi­vis­tä: Ää­rim­mäi­sen huo­les­tut­ta­vaa

kolumni: Jos Jasper Pääk­kö­nen sai Inarin ran­nal­ta paikan luk­sus­mat­kai­luun, saako myös Veikko Le­so­nen?

pääkirjoitus: Orpon hal­li­tuk­sen en­sim­mäi­nen bud­jet­ti jatkaa valtion vel­kaan­tu­mis­ta en­ti­seen tahtiin

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Säh­kö­au­toi­lus­sa sel­vit­tä­mät­tö­miä on­gel­mia

Sähköautot on valittu tulevaisuuden autoilun painopisteeksi huomioimatta siihen liittyviä ongelmia. Akkujen valmistus edellyttää uusiutumattomien luonnonvarojen eli malmien louhintamäärien lisäämistä.

Kaivosteollisuuden menetelmiä pitäisi kehittää huomattavasti, mikäli halutaan turvata puhdas maaperä ja ilma. Kaivostoiminnassa ja siihen liittyvässä rahtiliikenteessä käytetään haitallisia fossiilisia polttoaineita. Lapin tärkeät elinkeinot, perinteinen porotalous ja luontomatkailu, eivät sovellu kaivosympäristöön.

Ajossa sähköakku on riski kolaritilanteissa. Akun räjähdysherkkyys on selvittämättä, eikä tulipaloa voida sammuttaa perinteisin keinoin. Oikosulun mahdollisuus törmäystilanteissa lisää sähköiskujen vaaraa.

Mikä on akun käyttöikä? Entä toimivuus eri olosuhteissa kuten pakkaskeleillä? Miten akut kierrätetään ekologisesti? Toimiiko sähköauto ukkosenjohdattimena.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.